Suspansul creat de Isus printre ascultătorii săi

Duminica a 11-a de peste an, 14 iun. 2015

Este cea mai mică dintre toate semințele, dar devine mai mare decât toate legumele din grădină – Comentariu la Evanghelie de pr. Alberto Maggi, OSM

 

În încheierea discursului prin parabolele, din capitolul 4 al evangheliei lui Marcu, Isus prezintă două parabole care vestesc potențialitatea, puterea și forța cuprinsă în mesajul său. Să ascultăm, din capitolul 4 al evangheliei lui Marcu, de la versetul 26 până la 34.

 

Spune: „Împărăția lui Dumnezeu…”. Împărăția lui Dumnezeu, așa cum știm, este societatea alternativă propusă de Isus, o societate în care, în locul acumulării pentru sine, să existe bucuria de a împărții cu alții, și unde, în locul comandării, a autorității asupra altora, să existe slujirea reciprocă.

 

„Este ca un om care aruncă sămânța în pământ”. În acest capitol Isus a vorbit deja despre semănătorul care aruncă sămânța. Sămânța este cuvântul său, mesajul său. Predilecția lui Isus față de imagini care reflectă viața agricolă indică faptul că în mesajul său, în vestea sa cea bună, există o forță care descătușează procesul vital pentru creșterea și maturizarea individului.

 

Spune Isus: „Fie că doarme, fie că veghează, noaptea sau ziua, sămânța răsare și crește. Cum, nici el nu știe. Pământul produce de la sine (lit. „în mod automat”) mai întâi paiul, apoi spicul, apoi bobul plin în spic”. Această creștere se referă la ceea ce spunea Isus atunci când vorbea despre producția terenului, despre treizeci, șaizeci și o sută, și la invitația pe care a făcut-o discipolilor săi: „cu măsura cu care veți măsura”, adică ceea ce dăruiți, „veți fi măsurați”.

 

Ceea ce Isus ne asigură și vrea să ne spună, este faptul că asimilarea mesajului său este un proces intim și personal, în care nimeni nu poate să interfereze. „Iar când rodul s-a copt”, aici evanghelistul folosește verbul „a se preda”, care este același verb pe care îl va folosi pentru trădarea, pentru predarea lui Isus. Ce înseamnă „când rodul este pregătit pentru a se preda”?

 

A se preda înseamnă a colabora până la capăt cu acțiunea vivifiantă a lui Isus, chiar cu riscul propriei vieți. „Se pune mâna pe seceră pentru că a sosit timpul secerișului”.

 

Aceasta este imaginea unei mari bucurii. Trebuie să ne raportăm la viața agricolă, atunci când sărbătoarea secerișului era sărbătoarea cea mai importantă; este suficient să ne gândim cum este cântată și aclamată în Psalmi. În psalmul 126 se spune: „Vor secera cu bucurie”.

 

Deci, nu este o imagine negativă, o imagine a judecății, ci este imaginea deplinei bucurii; persoana, omul se realizează pe sine și intră în fericirea deplină atunci când, asemenea lui Isus, reușește să se dăruiască pe sine.

 

Lucrul de care Isus ne asigură este că omul și mesajul său sunt făcuți unul pentru celălalt. Dacă omul nu se întâlnește cu mesajul lui Isus, rămâne steril; dar atunci când se întâlnește cu mesajul lui Isus, omul își potențează și își eliberează toate potențialitățile sale, acele forțe, acele energii de iubire pe care întâlnirea cu cuvântul lui Isus, întâlnirea cu vestea sa cea bună, are capacitatea să le descătușeze.

 

Și continuă Isus: „Cu ce putem să asemănăm împărăția lui Dumnezeu sau prin ce parabolă o putem descrie?”. Iar aici Isus se referă la o imagine tradițională cuprinsă în capitolul al 17-lea al cărții profetului Ezechiel, unde împărăția lui Dumnezeu era imaginată ca fiind asemenea unui cedru, regele arborilor, de pe un munte foarte înalt, ceva care atrage atenția datorită măreției sale. Nimic din toate acestea. Spune Isus: „Ea este ca un grăunte de muștar”. Grăuntele de muștar, așa cum știm, este foarte mic, nu are nici măcar un milimetru în diametru. „Atunci când este semănat în pământ, este cel mai mic dintre toate semințele care sunt în pământ, dar după ce a fost semănat crește și devine mai mare decât toate…” și aici Isus creează suspans.

 

Ascultătorii se așteptau, cunoscând profeția lui Ezechiel, să apară cel mai înalt dintre toți arborii. În schimb Isus, cu profundă ironie, spune: „Mai mare decât toate legumele”. Arborele sau arbustul de muștar creștea în Palestina prin grădinile caselor. Este un arbust nesemnificativ, nu atrage atenția prin măreția sa. Atinge un metru și jumătate în înălțime în locurile cele mai potrivite; de-a lungul lacului Galileii atinge uneori chiar trei metri în înălțime, dar este o plantă comună, ba chiar o plantă infestantă și nu atrage atenția.

 

Ce vrea să ne spună Isus? Că împărăția, chiar și în momentul ei maxim de dezvoltare, nu va fi frapantă, triumfalistă, spectaculoasă, ci o realitate modestă. Deci, prin aceste două parabole Isus îl asigură pe cel care primește mesajul său că acesta va aduce roade, căci conține o putere mare, numai că necesită răbdare, pentru că procesul uman de creștere este lent.

 

Celălalt mesaj este că împărăția lui Dumnezeu există deja, nu e nevoie să ne așteptăm la cine știe ce manifestări spectaculoase ale acestei împărății, fiindcă e vorba de mici realități modeste, dar vii și vivifiante. Deci, împărăția lui Dumnezeu va exista acolo unde există comunități care au primit mesajul său.

 

În încheiere, „Cu multe parabole de același fel le vestea Cuvântul, după cum puteau să înțeleagă”. De ce după cum puteau să înțeleagă? Nu e o chestiune de urechi, de auz, ci e vorba de iubire, e vorba de inimă, de dispoziția interioară a fiecăruia.

 

În măsura în care suntem capabili, asemenea lui Isus, să ne dăruim viața noastră altora, înțelegem și mesajul său. Și apoi încheie evanghelistul: „Fără parabole nu le vorbea, dar, în privat…(lit. „deoparte”). Este prima din cele șapte dăți când evanghelistul folosește această cheie de lectură. De fiecare dată când folosește expresia „deoparte”, ea semnifică neînțelegere, dacă nu de-a dreptul ostilitate din partea discipolilor săi.

 

Vor avea încă mult drum de străbătut înainte de a înțelege realitatea împărăției lui Dumnezeu.

 

Pr. Alberto Maggi, biblist.

Traducere realizată după transcrierea (nerevizuită de autor) de pe formatul audio.

Sursa: Centrul de Studii Biblice

 

Marcu 4, 26-34

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s