Duminica a 4-a din Advent, 24 dec. 2017

Iată, vei concepe un fiu și îl vei aduce pe lume – Comentariu la Evanghelie de pr. Alberto Maggi, OSM

 

„Nimic nu-i este imposibil lui Dumnezeu”. Exact cu aceste cuvinte se încheie episodul vestirii îngerului Gabriel Mariei. Pentru ca nimic să nu-i fie imposibil lui Dumnezeu se cere ascultarea cuvântului său, încrederea în acest cuvânt și apoi este necesară acțiunea. Evanghelistul încheie cu această asigurare – că nimic nu-i este imposibil lui Dumnezeu – episodul vestirii, pentru că într-adevăr întregul drum este în urcare.

 

Sântul Paul, în Prima Scrisoare către Corinteni, spune că Dumnezeu a ales ceea ce este disprețuit, ceea ce este josnic, ceea ce noi niciodată nu am fi ales pentru afacerile noastre. Este exact lucrul pe care l-a făcut Dumnezeu.

 

Să citim evanghelia lui Luca. „În luna a șasea îngerul Gabriel”. Gabriel – în ebraică Gabri-el – înseamnă „forța lui Dumnezeu”, deci este forța creației care este capabilă să învingă orice rezistență. „A fost trimis de Dumnezeu într-o cetate din Galileea”. Iată, încep deja dificultățile pentru că îngerul lui Dumnezeu nu este trimis în regiunea sfântă din Iudeea (care purta numele prototipului celor 12 triburi ale Israelului, Iuda, locul unde se afla prezența lui Dumnezeu, în templul din Ierusalim), ci într-o regiune atât de disprețuită încât își datorează numele profetului Isaia, care indica acest loc în cartea sa, la capitolul 8, versetul 23, ca fiind „districtul Goim-ilor”, adică al păgânilor, al necredincioșilor.

 

„District” în limba ebraică se spune „Ghelil”, de unde avem apoi termenul „Galileea”. Așadar, e regiunea disprețuită, regiunea persoanelor despre care se credea că nici n-ar fi putut să învie, oricum o regiune exclusă din raza acțiuniiÎ lui Dumnezeu. Iar această cetate a Galileei este „numită Nazaret”, nemenționată niciodată în Vechiul Testament, nemenționată niciodată în Biblie. O suburbie sălbatică locuită de troglodiți, lume belicoasă, care trăia în grote.

 

Iosif Flaviu, contemporan cu evangheliile, spune că galileenii sunt belicoși încă de mici. Dar mai este încă ceva: „… la o fecioară, căsătorită”. Indicația pe care ne-o dă evanghelistul ne este greu s-o înțelegem, pentru că uzanțele matrimoniale din acea vreme sunt atât de îndepărtate și atât de diferite de cele ale noastre. Pe vremea aceea căsătoria avea loc în două etape. O primă etapă era numită nuntă (sposalizio), atunci când femeia avea 12 ani și bărbatul 18, iar după un an avea loc a doua fază a mariajului numită căsătorie (nozze).

 

Deci o avem pe această fată care se afla în prima fază a căsătoriei, când încă nu era posibil ca soții să trăiască împreună și să aibă relații sexuale între ei.

 

Această femeie este căsătorită. Deci, îngerul este trimis la o femeie. Dumnezeu nu adresase niciodată vreun cuvânt unei femei; chiar și acest lucru este total în urcare. Biblia spune că „de la femeie începe păcatul și din cauza ei toți murim”.

 

„Căsătorită cu un bărbat din casa lui David, numit Iosif. Fecioara se numea Maria”. Iată, continuă drumul în urcare. Dintre atâtea nume care puteau fi alese pentru această fată ce trebuia să-l aducă la lumină pe Isus, este ales exact numele care în Biblie purta ghinion. De ce? Este numele surorii lui Moise, femeie ambițioasă, pedepsită în mod sever de Dumnezeu cu lepra. Iar de atunci numele Maria nu mai apare niciodată în Biblie.

 

E aproape la fel ca în lumea noastră creștină cu numele Iuda, care este un nume foarte frumos și, de altfel, este numele unuia dintre apostoli (nu numai al trădătorului lui Isus), dar fiindcă ne reamintește de trădarea lui Isus, nimeni nu-i dă propriului copil numele Iuda.

 

Tot așa, nimeni nu-i dădea unei fetițe numele Maria, pentru că amintea de o femeie pedepsită de Dumnezeu. Așadar, după cum vedem, drumul este pe deplin în urcare. În Galileea, la Nazaret, la o femeie cu un nume care poartă ghinion, care prevestește nenorociri… „Intrând la ea, a zis: «Veselește-te»”, adică bucură-te, „plină de har”, ceea ce nu înseamnă o constatare pe care îngerul o face despre virtuțile Mariei, ci înseamnă „umplută cu har”.

 

Dumnezeu nu este atras de meritele Mariei, ci o umple cu iubirea sa. „Domnul este cu tine”. Este expresia prin care Dumnezeu își confirma prezența oamenilor pe care îi chema să înfăptuiască acțiunile sale, ca de exemplu lui Ghedeon. „Ea s-a tulburat foarte mult la aceste cuvinte și se întreba ce sens ar avea un salut ca acesta. Îngerul i-a zis: «Nu te teme, Marie, iată, ai aflat har la Dumnezeu»”. Deci, chiar Dumnezeu este cel care o umple cu iubirea sa. „Vei concepe un fiu”, iar aici încep noutățile care se vor dezvolta, apoi, de-a lungul vieții lui Isus și a învățăturii sale.

 

„Îl vei aduce pe lume și îl vei numi Isus”. Dar asta este nemaiauzit, femeia nu-i poate da numele copilului care se naște. Iar apoi numele copilului care se naște este numele tatălui. Aici, în schimb, chiar femeia e cea chemată să o rupă cu tradiția, să o rupă cu trecutul, să se deschidă noului.

 

Chiar ea trebuie să dea numele copilului și nu trebuie să-l numească cu numele soțului, Iosif, așa cum cere tradiția, ci trebuie să-l numească cu acest nume: Isus. Îngerul spune că acest copil „va fi mare și va fi numit Fiul celui Preaînalt; Domnul Dumnezeu îi va da tronul”. Nu va moșteni tronul, ci este o acțiune nouă. „Lui David, tatăl său, și va domni pentru totdeauna peste casa lui Iacob și împărăția sa nu va avea sfârșit”.

 

Aceasta este promisiunea pe care îngerul o face Mariei. Ei bine, Maria nu se pierde cu firea în fața acestei noutăți și întreabă numai care vor fi modalitățile. „Atunci Maria i-a zis îngerului: «Cum se va întâmpla asta, căci nu cunosc bărbat?»”. Exact, pentru că încă nu trecuse în a doua fază a mariajului, când începea conviețuirea.

 

„I-a răspuns îngerul”. Evanghelistul cuprinde existența Mariei între cele două coborâri ale Duhului Sfânt: la vestire și în cenaclu, cu Rusaliile. „Duhul Sfânt va coborî asupra ta”. În Maria are loc o nouă creație, o nouă naștere. „Și puterea celui Preaînalt te va acoperi cu umbra sa. De aceea, cel care se va naște va fi sfânt și va fi numit Fiul lui Dumnezeu”. Moduri de a spune pentru a ne face să înțelegem că cel care se va naște va fi mesia, trimisul lui Dumnezeu, eliberatorul poporului.

 

Așadar, asupra Mariei coboară Duhul Sfânt și, la fel ca în momentul creației, ceea ce se naște este ceva complet nou. De ce în toate acestea îngerul îl exclude în totalitate pe Iosif? Pentru că tatăl îi transmitea fiului nu numai viața biologică, ci și tradiția religioasă, morală. Ei bine, Isus nu-i va urma pe părinții Israelului, ci Isus îl va urma pe părintele, care este Dumnezeu.

 

Și îngerul confirmă: „Și iată, Elisabeta, ruda ta, a conceput și ea un fiu la bătrânețea ei, iar aceasta este luna a șasea pentru ea care era numită sterilă: nimic nu-i este imposibil lui Dumnezeu”. Cuvintele pe care Domnul le spusese Sarei, și ea tot bătrână, cu Abraham care nu credea în posibilitatea ei de a putea aduce pe lume un copil, îngerul le confirmă Mariei: nimic nu-i este imposibil lui Dumnezeu.

 

Acțiunea lui Dumnezeu, prin forța sa creatoare, nu are limite, dar, așa cum aminteam la început, Dumnezeu are nevoie de ascultarea din partea omului, de încrederea sa în acest cuvânt și apoi de colaborarea sa. „Atunci Maria a zis: «Iată slujitoarea Domnului»”, nu o slujitoare. „Slujitorul Domnului” era unul din titlurile pe care le avea poporul Israelului. Deci, pentru evanghelist, Maria identifică poporul. „Fie mie după cuvântul tău. Și îngerul s-a îndepărtat de ea”.

 

Maria se încrede, se încrede complet în Dumnezeul părinților ei, iar acum o așteaptă sarcina cea mai dificilă: să-l accepte și să-l primească pe Dumnezeul fiului ei, Isus.

 

Pr. Alberto Maggi, biblist.

Traducere realizată după transcrierea (nerevizuită de autor) de pe formatul audio.

Sursa: Centrul de Studii Biblice

 

Luca 1, 26-38

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.