Duminica a 3-a a Păresimilor, 25 februarie 2018

Distrugeți acest sanctuar și în trei zile îl voi învia – Comentariu la Evanghelie de pr. Alberto Maggi, OSM

 

În capitolul 2 al evangheliei lui Ioan, în episodul nunții din Cana, prin preschimbarea, prin transformarea apei în vin, evanghelistul prezintă schimbarea alianței. Apa era necesară pentru purificare, fiindcă legea îi făcea pe oameni să se simtă mereu vinovați, mereu datori și mereu nevoiți să se purifice pentru a obține iubirea lui Dumnezeu, care trebuia meritată. Vinul este în schimb imaginea iubirii gratuite. Dumnezeul lui Isus nu iubește pentru meritele persoanelor, ci pentru nevoile lor. Ei bine, această nouă relație între Dumnezeu și oameni, comportă acum dispariția instituțiilor anticei alianțe, dintre care cea dintâi instituție este templul. Să citim evanghelia lui Ioan, capitolul 2, versetul 13.

„Între timp se apropia Paștele Iudeilor”. Este stranie această denumire, pentru că în vechiul testament se vorbește mereu despre Paștele Domnului. Paștele era sărbătoarea eliberării. De ce aici, în Ioan, iar aceasta este prima dată din cele trei, se vorbește despre Paștele Iudeilor? Pentru că este sărbătorea căpeteniilor poporului. „Iudeii” în evanghelia lui Ioan înseamnă autoritățile religioase. Poporul, în timpul acestor sărbători, este exploatat, este supus. Așadar, cei care sărbătoresc sunt capii și nu poporul.

„Iar Isus a urcat la Ierusalim. În templu a găsit”. Este prima dată când Isus intră în templu, iar evanghelistul ne spune deja că Isus și templul sunt incompatibili. Unul necesită eliminarea celuilalt. Iar pentru Isus va fi o situație de conflict de fiecare dată. Într-adevăr, puțin mai încolo, exact în templu vor încerca să-l lapideze, să-l asasineze.

„În templu a găsit vânzători de boi, de oi și de porumbei”. De ce? Cum de a găsit toate acestea? Fiecare bărbat evreu era obligat să urce la Ierusalim ca să ofere mielul cu ocazia Paștelui. Dar numai miei, ci și alte animale. Prin urmare, cu trei săptămâni înainte de Paști începeau vânzările. Dar unde? Aceste animale trebuiau să aibă anumite calități, anumite garanții. Așadar, exista un mare staul, la poalele Muntelui Măslinilor, unde puteau fi cumpărate animalele ce urmau să fie sacrificate în templu. Proprietarul acestui staul era marele preot Anania, împreună cu fiii săi, dar nu numai. Deținătorul autorizaților pentru măcelarii din Ierusalim era preotul Anania împreună cu întreaga sa familie. Deci, era un mare trafic, un mare comerț. Iată ce găsește Isus în templu.

Găsește vânzători de boi, de oi și de porumbei și, „șezând”, adică instalați, „pe schimbătorii de bani”. Ne face să înțelegem că adevărata realitate, că adevăratul Dumnezeu al templului este banul și nu Tatăl. „Atunci a făcut un bici din funii”. Mesia era reprezentat cu un bici în mână, dar biciul era pentru a-i pedepsi pe păcătoși. Ei bine, Isus nu-i pedepsește pe păcătoși, pe cei care sunt excluși din templu, ci îi pedepsește cu biciul pe cei care erau sufletul templului, pe vânzători, pe reprezentanții întregii instituții religioase, a marilor preoți.

„I-a dat afară pe toți din templu”. În primul rând sunt „oile”, pentru că oile sunt imaginea poporului lui Dumnezeu pe care Isus a venit să-l scoată din acest staul al instituției. „Și boii”; a aruncat pe jos monedele schimbătorilor de bani”. Iată adevăratul cult din templu. „Și le-a răsturnat tarabele, iar vânzătorilor de porumbei le-a zis”. Este straniu faptul că Isus, având în vedere proporția dintre animale, fiind acolo vânzători de boi, de oi… De ce Isus se ia numai de vânzătorii de porumbei și îi acuză pe ei? Fiindcă porumbelul era animalul pe care și-l puteau permite cei săraci ca să-l ofere ca jertfă pentru iertarea păcatelor lor.

Iar Isus se ia tocmai de aceștia. De ce? Dumnezeul lui Isus și Dumnezeul templului sunt incompatibili. Unul este un Dumnezeu care cere și le cere chiar și săracilor, chiar și acelora care nu au nimic, și cere încontinuu. Celălalt este un Dumnezeu care dăruiește, un Dumnezeu care se dăruiește pe sine. „Și le-a zis vânzătorilor de porumbei: «Luați acestea de aici și nu faceți din casa Tatălui meu un loc de negustorie»”. Iată starea la care s-a redus în mâinile autorităților religioase, a superiorilor religioși, templul din Ierusalim. A devenit un loc de afaceri, o mare bancă. De ce Isus și templul sunt incompatibili? Pentru că în templu este prezentat un Dumnezeu exigent, care cere încontinuu oferte și jertfe. Tatăl lui Isus va fi complet diferit; nu va cere sacrificii, ci el însuși se va oferi oamenilor.

Discipolii, naturalmente, nu înțeleg gestul lui Isus, ba chiar îl văd într-un mod complet diferit. „Discipolii lui și-au adus aminte că este scris: «Zelul pentru casa ta mă va mistui»”. Este un citat din psalm, din psalmul 69. Ei cred că Isus este un fel de profet Ilie, cel care a impus prin violență restaurarea și observarea legii lui Moise.

Dar și căpeteniile religioase, Iudeii, reacționează. Așadar, Iudeii au reacționat și au zis: „Ce semn”, și anume cu ce autoritate faci…, „ne arăți ca să faci aceste lucruri?”. Și iată noutatea pe care a adus-o Isus. „Le-a răspuns Isus: «Distrugeți acest»”. Iar aici evanghelistul nu folosește termenul grec care indică templul, ca în versetul 15 (termenul „templu” indica întregul vast complex religios), ci un alt termen, care indică sanctuarul, locul unde se credea că rezida prezența lui Dumnezeu. Așadar, Isus spune: „Distrugeți acest sanctuar, iar în trei zile îl voi învia”. Evident, nici Iudeii, nici discipolii nu înțeleg, dar este noua realitate. Cu Isus, Dumnezeu și-a pus cortul în inimile oamenilor, în oameni. Oamenii nu mai au nevoie să meargă în vreun templu ca să ofere, să se supună anumitor reguli, iar unii erau excluși, ci Isus este unicul adevărat sanctuar din care iradiază iubirea, milostivirea lui Dumnezeu. Iar Isus se duce chiar în căutarea acelora pe care religia i-a exclus, i-a marginalizat și i-a refuzat.

 

Pr. Alberto Maggi, biblist.

Traducere realizată după transcrierea (nerevizuită de autor) de pe formatul audio.

Sursa: Centrul de Studii Biblice

 

Ioan 2, 13-25

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.