Duminica Florilor – 25 martie 2018

Binecuvântat cel care vine în numele Domnului – Comentariu la Evanghelie de pr. Alberto Maggi, OSM

 

În ziua Duminicii Floriilor ne întrebăm: dar cum a fost posibil ca mulțimile care l-au aclamat pe Isus cu strigătul entuziast „Osana”, să fie tot aceleași care, în mai puțin de câteva ceasuri, să strige cu ură: „Răstignește-l”? Ce s-a întâmplat? Ne explică acest lucru evanghelistul Marcu, în capitolul 11, în primele unsprezece versete.

„Când erau aproape de Ierusalim”. Isus este la sfârșitul drumului său și urcă în orașul sfânt unde își va găsi moartea. „Spre Betfaghe și Betania”. Sunt două sate mici din apropierea Ierusalimului. „Lângă Muntele Măslinilor”. Toate aceste indicații pe care ni le dă evanghelistul sunt, desigur, indicații topografice, dar și teologice, iar muntele Măslinilor este imaginea învierii.

„A trimis doi dintre discipolii săi și le-a spus: Mergeți în satul”. Iată prima indicație importantă pe care o inserează evanghelistul ca să înțelegem ceea ce se va întâmpla. Satul… Dar este straniu, pentru că sunt două sate: Betfaghe și Betania. Cum de spune evanghelistul: satul? Satul este un termen tehnic folosit de evangheliști pentru a indica neînțelegerea sau ostilitatea față de Isus și față de mesajul său, fiindcă satul, spre deosebire de oraș, unde obiceiurile vin și pleacă, este locul tradiției, unde este în vigoare imperativul: așa s-a făcut mereu, de ce să schimbăm? Deci, evanghelistul ne face să înțelegem că episodul este sub însemnul neînțelegerii.

„Dinaintea voastră și, îndată ce veți intra în el, veți găsi un măgăruș legat, pe care nu a încălecat încă nimeni. Dezlegați-l și aduceți-l aici”. Acțiunea lui Isus este o acțiune foarte simbolică, foarte profetică. La ce se referă? Exista o profeție a profetului Zaharia care mergea împotriva curentului. În timp ce toate celelalte scrieri îl vedeau pe acest mesie triumfător prin violență, prin intermediul puterii, Zaharia, în capitolul nouă al cărții sale, scrie: „Veselește-te mult, fiică a Sionului, strigă de bucurie, fiică a Ierusalimului, iată, la tine vine regele tău; el este drept și victorios, umil și călare pe un măgar”. De ce umil și călare pe un măgar? Animalul regal de călărie era catârul, iar cel al oamenilor simpli era măgarul, iar al slujitorilor era mânzul, puiul unei măgărițe. Urmează apoi ceea ce continuă și este important din această profeție. „Va face să dispară carul de război din Efraim și calul din Ierusalim; arcul de război va fi distrus și va vesti pacea națiunilor”. Aceasta era profeția, dar această profeție a fost aproape dată uitării, a fost ca și cum ar fi legată. Așadar, cu Isus această profeție este dezlegată, eliberată. Deci, dezlegând acest măgăruș, acest mânz, această profeție devine realitate. Aceasta este semnificația.

„Iar dacă vă va spune cineva: „De ce faceți aceasta?”, răspundeți-i: „Domnul”, adică stăpânul său, „are nevoie de el, dar îl va trimite îndată înapoi. Ei au plecat și au găsit un măgăruș legat lângă o poartă, afară, în drum”. Cer vrea să zică? Că această profeție era în văzul tuturor, asemenea unui măgăruș legat în drum. Toți îl puteau vedea, dar nu era luat în seamă pentru că era preponderentă ideea naționalistă a unui mesie triumfător prin violență.

„Și l-au dezlegat. Unii dintre cei de față le-au spus: „De ce dezlegați acest măgăruș?” Ei le-au răspuns după cum le spusese Isus. Și i-au lăsat să facă ce aveau de făcut”. Așadar, există adeziune față de această noutate propusă de Isus. Și iată culmea acestei scene: „Au adus măgărușul la Isus și și-au aruncat mantiile pe el”. Care este semnificația acestui gest? Mantia indică persoana. Atunci, discipolii care își aruncă mantiile pe acest mânz, pe acest măgăruș, indică faptul că sunt de acord cu imaginea unui mesie al păcii, a unui mesie nonviolent, a unui mesie nerăzboinic. „Iar el l-a încălecat”, literalmente „s-a așezat pe el”. Indică demnitatea regală prin care Isus se înscăunează, în această imagine a unui mesie al păcii.

Dar… nu toți au aceeași reacție. „Mulți își așterneau mantiile pe drum”. Atunci când regele era încoronat, când era încoronat ca rege, subalternii, în semn de supunere, își luau propria mantie, care, după cum am spus, indică persoana, și o așterneau pe drum, iar regele trecea peste ea. Indica dominația. Aceștia nu înțeleg semnul profeției și acceptă să fie dominați și supuși de un mesie, numai să fie triumfător.

„Alții ramuri înfrunzite pe care le tăiaseră de pe câmpuri”. De ce aceste ramuri înfrunzite? Exista o sărbătoare foarte importantă, sărbătoarea corturilor, care era sărbătoarea în timpul căreia se credea că s-ar fi revelat mesia, eliberatorul. Așadar, exact aceasta este ispita cu care îl ispitesc pe Isus, că el ar fi acest mesie victorios, acest mesie care acaparează puterea. Iar Isus… în timp ce înainte, în capitolul anterior, era scris că Isus mergea înaintea grupului, acum Isus este ca un prizonier. Într-adevăr, scrie evanghelistul, „Cei care mergeau înaintea lui și cei care-l urmau strigau”. Deci, Isus este la mijloc. Nu mai este Isus cel care indică drumul, ci este ca și cum ar fi prins. De ce anume? De această mulțime entuziastă care vrea ca Isus să fie mesia tradiției, cel al violenței, cel al puterii.

Și „strigau: «Osana!”. „Osana” este un psalm, psalmul 118, care era cântat chiar cu ocazia sărbătorii corturilor, și înseamnă „salvează-ne, Doamne!”. „Binecuvântat cel ce vine în numele Domnului”. Și iată echivocul: „Binecuvântată este împărăția care vine, a părintelui nostru David!”. Nu este împărăția lui Dumnezeu vestită de Isus, acea împărăție fără margini, universală, căci iubirea nu tolerează ziduri, nu tolerează granițe, ci este împărăția lui David. Deci, poporul aștepta restaurarea defunctei împărății a lui David. Cum? Prin intermediul violenței. Iată echivocul acestei pericope evanghelice.

Și continuau: „Osana”, adică „salvează-ne!” „din înaltul cerului”. Adică arată-ți [Doamne] puterea divină ca să ne salvezi. Cer sprijinul lui Dumnezeu în favoarea dominației. „Și a intrat în Ierusalim, în templu”. Iar aici atmosfera se încarcă cu tensiune, explodând apoi într-un incident. „Iar după ce a privit toate împrejur”. Există o mare încordare care pregătește ciocnirea de mai târziu dintre Isus și autoritățile templului. „Fiind deja într-un ceas târziu, a ieșit cu cei doisprezece spre Betania”. Iată, atmosfera pare să se fi calmat, nu mai există mulțimea înflăcărată, e o clipă de răgaz. Să vedem care va fi următoarea acțiune a lui Isus, cea care îi va hotărî apoi soarta.

 

Pr. Alberto Maggi, biblist.

Traducere realizată după transcrierea (nerevizuită de autor) de pe formatul audio.

Sursa: Centrul de Studii Biblice

 

Marcu 11, 1-10

 

Când erau aproape de Ierusalim, spre Betfaghe și Betania, lângă Muntele Măslinilor, Isus a trimis doi dintre discipolii săi și le-a spus: «Mergeți în satul dinaintea voastră și, îndată ce veți intra în el, veți găsi un măgăruș legat, pe care nu a încălecat încă nimeni. Dezlegați-l și aduceți-l aici! Iar dacă vă va spune cineva: „De ce faceți aceasta?”, răspundeți-i: „Domnul are nevoie de el, dar îl va trimite îndată înapoi”».

Ei au plecat și au găsit un măgăruș legat lângă o poartă, afară, în drum, și l-au dezlegat. Unii dintre cei de față le-au spus: „De ce dezlegați acest măgăruș?” Ei le-au răspuns după cum le spusese Isus. Și i-au lăsat să facă ce aveau de făcut.

Au adus măgărușul la Isus și și-au aruncat mantiile pe el, iar el l-a încălecat.

Mulți își așterneau mantiile pe drum, alții ramuri înfrunzite pe care le tăiaseră de pe câmpuri. Cei care mergeau înaintea lui și cei care-l urmau strigau: «Osana!

Binecuvântat cel ce vine în numele Domnului!

Binecuvântată este împărăția care vine, a părintelui nostru David!

Osana în înaltul cerurilor!».

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.