Nașterea sf. Ioan Botezătorul – 24 iunie 2018

Ioan este numele lui – Comentariu la Evanghelie de pr. Alberto Maggi, OSM

Potrivit evanghelistului Luca numai acela care se deschide spre nou poate primi spiritul acelui Dumnezeu care face noi toate lucrurile. Așa cum a fost pentru Maria, care s-a deschis spre viața care voia să înflorească în ea, tot așa a fost și pentru Elisabeta. Iar acum este rândul lui Zaharia, preotul incredul care, preocupat în totalitate de ritual, nu-l bagă de seamă pe Dumnezeul care se manifestă în viața lui. Să-l citim pe Luca, capitolul 1, versetele 57-66.

Ocazia este oferită de Elisabeta, pentru care, scrie evanghelistul, „s-a împlinit timpul nașterii și a adus pe lume un fiu”. Evanghelia se deschide confirmând linia acelui Dumnezeu căruia nimic nu-i este imposibil, cea sterilă devine mamă, iar acum vom vedea, încă și mai dificil, preotul devine profet. „În ziua a opta au venit să circumcidă copilul și voiau să-l numească cu numele tatălui său, Zaharia”. Este tradiția, mereu s-a făcut așa, primul născut de parte bărbătească poartă numele tatălui sau eventual al bunicului, în așa fel ca tradiția să se perpetueze pentru totdeauna. Dar are loc un incident: intervine mama. O femeie care să ia cuvântul era un fapt nemaiauzit. Intervine, iar evanghelistul îi atribuie Elisabetei însuși rolul îngerului. Îngerul a fost cel care a zis: „acest copil se va numi Ioan”. Ei bine, aici intervine mama: „nu, ci se va numi Ioan”. În vestirea îngerului s-a spus că „acest fiu va conduce inimile taților spre fii”. Este un citat din profetul Malahia, dar evanghelistul îl retează, pentru că citatul continua: „și inimile fiilor spre tați”. Așadar, vechiul trebuie să primească noul și noul trebuie să primească vechiul.

Luca nu este de acord. Vechiul, trecutul este acela care trebuie să primească noul: aceasta este semnificația ce se dă acestui nume, Ioan. Deci, mama rupe tradiție: noul este cel care trebuie să fie primit. Acest lucru creează mare scandal și, într-adevăr, scrie Luca, au obiectat: „nu este nimeni dintre rudele tale care să fie numit cu acest nume”. Este tradiția, este imperativul lui „așa s-a făcut mereu”, „de ce să schimbăm?”. Atunci i se adresează tatălui copilului: „întrebau prin semne”. „Prin semne” înseamnă că tatăl e surd. Este surd pentru că nu a ascultat cuvântul lui Dumnezeu. Dar nu este numai surd, ci este și mut. Căci cel care nu ascultă cuvântul lui Dumnezeu nici nu-l poate vesti. „Pe tatăl său cum voia să se numească”. Și iată faptul răsunător, noutatea: „el a cerut o tăbliță și a scris: «Ioan este numele lui»”. Confirmă cele spuse de soție.

Și, comentează evanghelistul, „toți au fost uimiți”. O femeie care îi dă numele copilului: așa ceva nu s-a mai auzit. Dar, mai ales, încă și mai grav și destabilizant, un preot care rupe tradiția: acest lucru e ceva nemaiauzit, ceva care uluiește. „În aceeași clipă”, adică în clipa în care a scris și deci s-a deschis  spre nou, spre voința lui Dumnezeu, „i s-a deschis gura și i s-a dezlegat limba și vorbea binecuvântându-l pe Dumnezeu”. Preotul, deschizându-se față de noutate, primind noul, îl primește pe Duhul și se transformă în profet.

„Toți vecinii lor au fost cuprinși de teamă”. Această ruptură nemaiauzită a tradiției e ceva care deconcertează, nu numai din cauza rolului femeii, ci și din cauza rolului preotului, care se transformă în profet. Și toate acestea se extind, și „cei care auzeau aceste lucruri le păstrau în inima lor spunând: «ce va fi și cu acest copil?»”. Și, subliniază evanghelistul, „într-adevăr mâna Domnului era cu el”. Exact datorită faptului că mâna Domnului este asupra lui Ioan, el nu urmează tradiția tatălui. Fiul întâi născut al unui preot trebuia să continue pe linia sacerdotală a tatălui. Ioan nu, asupra lui este mâna Domnului, și nu se duce în templu, ci în pustiu. Nu va fi un preot, ci un profet.

Iar aici nu se înțelege de ce liturgia a omis versetul 67, care era cel mai important și unde evanghelistul scrie: „Zaharia, tatăl său, a fost umplut de Duh Sfânt și a profețit”. În momentul în care preotul se deschide spre nou, se transformă realmente în profet, care este lucrul care contează. Comentează evanghelistul, printr-un salt la versetul 80: „copilul creștea și se întărea în spirit. A trăit în regiuni pustii până în ziua manifestării lui în Israel”. Evanghelistul confirmă faptul că Ioan nu-l va urma pe tatăl, nu va fi un preot, ci va fi un profet.

Pr. Alberto Maggi, biblist.

Traducere realizată după transcrierea (nerevizuită de autor) de pe formatul audio.

Sursa: Centrul de Studii biblice

 

Luca 1, 57-66.80

Când a venit timpul pentru Elisabeta ca să nască, a născut un fiu. Vecinii și rudele ei au aflat că Domnul și-a arătat marea îndurare fată de ea și se bucurau împreună cu ea.

În ziua a opta au venit pentru circumcizia copilului și voiau să-i pună numele Zaharia, ca al tatălui. Însă, intervenind, mama lui a spus: «Nu, ci se va numi Ioan». Dar ei i-au zis: «Nu este nimeni dintre rudele tale care să poarte numele acesta». L-au întrebat deci prin semne pe tatăl lui cum ar vrea să fie numit. Cerând o tăbliță, a scris: «Ioan este numele lui». Și toți s-au mirat. În aceeași clipă, i s-a deschis gura și i s-a dezlegat limba, iar el vorbea lăudându-l pe Dumnezeu.

I-a cuprins frica pe toți vecinii și în tot ținutul muntos al Iudeii se povesteau toate aceste lucruri. Toți cei care le auzeau le păstrau în inima lor, spunând: «Ce va fi oare acest copil?». Și într-adevăr mâna Domnului era cu el.

Copilul creștea și se întărea în duh; el a trăit în pustiu până în ziua arătării lui înaintea lui Israel.

 

 

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.