Duminica a 24-a de peste an – 16 septembrie 2018

Tu ești Cristosul… Fiul omului trebuie să sufere mult – Comentariu la Evanghelie de pr. Alberto Maggi, OSM

Isus îi mustră pe discipolii săi, spunându-le: „aveți ochi și nu vedeți, aveți urechi și nu auziți”, în pofida episodului vindecării surdomutului și a orbului, imagini ale rezistenței din partea discipolilor care nu înțeleg și nu acceptă nici ceea ce Isus este, nici mesajul său. Atunci Isus îi conduce în nordul extrem al țării, la hotarele cu țara păgână, pentru a vedea dacă reușesc să înțeleagă ceva despre el departe de ideologia naționalistă dominatoare. E ceea ce ne scrie Marcu în capitolul 8, versetele 27-35. Să citim.

Apoi Isus a plecat cu discipolii săi spre satele din jurul Cezareii lui Filip. Suntem în nordul extrem al țării, deci departe de influența Iudeii și chiar a Galileii. Iar pe drum. Iată, evanghelistul deja plasează aici un indiciu care ne face să înțelegem cum se va sfârși narațiunea: „De-a lungul drumului” este locul unde sămânța aruncată nu a adus roade pentru că au venit păsările, imaginea Satanei, și au luat-o. Așadar, acest mesaj al lui Isus va fi ineficient. Satana, imaginea puterii, este refractar la vestea cea bună a lui Isus.

Îi interoga pe discipolii săi, spunând: „cine spune lumea că sunt eu?”. Discipolii, cei Doisprezece au mers să predice, iar Isus vrea să vadă care a fost rezultatul acestei predicări: o confuzie totală. Iar ei i-au spus: „Ioan Botezătorul”. Fiindcă exista credința că martirii ar fi înviat repede. Alții spun Ilie. Ilie este marele, violentul profet care trebuia să vină să pregătească calea mesiei. Iar alții unul din profeți. Nu au înțeles absolut nimic, sunt cu toții personaje care privesc trecutul. Și el îi întreba: „Dar voi cine spuneți că sunt eu?”. Întrebarea lui Isus este adresată tuturor discipolilor săi, dar răspunde numai unul, care este prezentat cu supranumele său negativ și care indică încăpățânarea sa, căpoșenia sa, ceea ce îl va duce apoi la renegarea lui Isus. E Petru. Petru i-a răspuns: „Tu ești Cristosul”, cu articol hotărât. Cristosul înseamnă mesia cel așteptat de tradiție, cel care trebuia să vină să impună respectul față de Lege, să ocupe puterea din Ierusalim: acesta era Cristosul. Dar Marcu îl prezintă în evanghelia sa pe Isus ca fiind Cristos, fără articolul hotărât, adică un mesie cu totul diferit.

Într-adevăr, faptul că Isus nu este de acord se vede imediat din reacția sa: și le-a poruncit cu asprime, literalmente i-a certat, iar evanghelistul folosește (aici, în acest pasaj va apărea de trei ori) același verb care este folosit pentru a-i certa și alunga pe îndemoniți. Așadar, Isus nu agreează ceea ce a spus Petru. Să nu vorbească nimănui despre el și a început să-i învețe că Fiul omului. Petru a răspuns: „Tu ești Cristosul”, mesia tradiției, iar Isus se prezintă ca Fiul al omului, întrucât îl reprezintă pe om în condiția sa divină, adică dezvoltarea deplină a planului lui Dumnezeu asupra omenirii, și anume faptul ca omul să aibă condiția divină.

Fiul omului va trebui să sufere mult și să fie respins. De cine? Nu de cei păcătoși. Aceia care sunt ostili față de planul lui Dumnezeu asupra omenirii sunt chiar aceia care trebuiau să-l facă cunoscut și să-l promoveze, autoritățile religioase. Într-adevăr, întregul sinedriu este împotriva Fiului omului. Va trebui să fie respins de bătrâni, adică de prezbiteri, de arhierei, marii preoți, și de cărturari, teologii oficiali, și să fie ucis – reprezentanții instituției religioase ucid planul lui Dumnezeu asupra omenirii – iar după trei zile să învie. Și ținea acest discurs în mod deschis. Petru… – iată, este menționat din nou cu supranumele său negativ – l-a luat, literalmente l-a tras spre sine, și a început – exact cum Isus „a început” să-i învețe, Petru „începe” – să-l mustre, adică să-l certe, același verb folosit de Isus, care era verbul folosit pentru îndemoniți. Ceea ce Isus spune, pentru Petru este ceva ce nu provine de la Dumnezeu, ci de la vreun demon, și a început să-l certe.

Iată reacția lui Isus: dar el, întorcându-se și privindu-și discipolii, îl ceartă pe Petru. Dar mustrarea îi privește pe toți discipolii, pentru că toți împărtășesc această mentalitate. L-a mustrat, pentru a treia oară, pe Petru și a zis: mergi în urma mea, Satană! Isus îl definește Satană pe Petru. De ce? Pentru că, asemenea Satanei, îl ispitește pe Isus să devieze de la planul său asupra omenirii și, la fel ca Satana, zădărnicește efectul cuvântului, precum sămânța căzută în pământ pe care păsările, imaginea Satanei, o iau imediat. Așadar, Isus îl mustră pe Petru și îl tratează ca pe Satana, ca pe diavol, dar nu-l alungă, ci îi spune, îi cere: „pune-te din nou în urma mea”. Nu Petru este cel care trebuie să traseze drumul, ci Isus, fiindcă tu nu gândești conform lui Dumnezeu, ci conform oamenilor.

Apoi, pentru prima dată în această Evanghelie, apare tema crucii, iar acestor discipoli care îl urmau pe Isus din ambiție, pentru a împărți cu el puterea, tronul, succesul, Isus le clarifică faptul că a-l urma înseamnă a merge în întâmpinarea disprețului din partea poporului însuși, a refuzului din partea societății. Convocând mulțimea, acum discursul se lărgește, împreună cu discipolii săi, le-a zis „dacă”. Avem condiționalul. Dacă cineva vrea să vină după mine să se renege pe sine însuși, adică să renunțe la aceste idealuri de succes, de ambiție, de putere, să-și ia, literalmente să-și ridice crucea… Crucea în Evanghelii nu este dată de Dumnezeu, ci ridicată de om. La ce anume se referă Isus? Nu la moartea pe cruce. Se referă la momentul în care osânditul era condamnat în tribunal la această tortură, care îl ducea apoi la moarte, și anume la ridicarea în spinare a „patibulum”-ului, adică a axei orizontale a crucii; apoi, însoțit, târât de călău, traversa întreaga cetate, iar pentru mulțimi era o obligație morală, religioasă, să-l insulte și să-l brutalizeze. Însemna solitudinea totală, refuzul total, disprețul total: aceasta este crucea. Crucea înseamnă pentru Isus a accepta să-ți pierzi propria reputație, propriile idealuri. Nu este o impunere pentru toți, ci este o consecință a acelora care vor să-l urmeze cu adevărat.

Să-și ridice crucea și apoi să mă urmeze, căci acela care vrea să-și salveze viața o va pierde, acela care vrea să-și realizeze propriile idealuri de succes, de plinătate a propriei existențe, merge în întâmpinarea dezastrului, dar acela care își va pierde viața din cauza mea și a veștii celei bune, o va salva. Isus ne asigură de faptul că a trăi pentru el, chiar dacă trecem prin dispreț, prin refuz din partea societății, nu va însemna un dezastru, ci va însemna realizarea deplină a persoanei.

Pr. Alberto Maggi, biblist.

Traducere realizată după transcrierea (nerevizuită de autor) de pe formatul audio.

Sursa: Centrul de Studii Biblice

 

Marcu 8, 27-35

În acel timp, Isus a plecat cu discipolii săi spre satele Cezareii lui Filip, iar pe drum îi întreba pe discipolii săi, spunându-le: «Cine spun oamenii că sunt eu?». Iar ei i-au spus: «Ioan Botezătorul, alții spun Ilie, iar alții unul din profeți».

Atunci, el i-a întrebat: «Dar voi cine spuneți că sunt eu?». Răspunzând, Petru i-a spus: «Tu ești Cristosul!». Și le-a poruncit cu asprime să nu vorbească nimănui despre el.

Atunci a început să-i învețe că Fiul omului trebuie să sufere mult, să fie respins de bătrâni, de arhierei și cărturari, să fie ucis și a treia zi să învie.

Și le spunea aceasta în mod deschis. Dar Petru, luându-l deoparte, a început să-l certe. Iar el, întorcându-se și privindu-și discipolii, l-a certat pe Petru și a spus: «Mergi în urma mea, Satană! Căci tu nu gândești conform lui Dumnezeu, ci conform oamenilor».

Convocând mulțimea împreună cu discipolii săi, le-a spus: «Dacă cineva vrea să vină după mine să renunțe la sine însuși, să-și ia crucea și să mă urmeze. Căci cine vrea să-și salveze viața o va pierde; cine, însă, își va pierde viața pentru mine și pentru evanghelie, o va salva.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.