Duminica a 25-a de peste an – 23 septembrie 2018

Fiul omului va fi dat… Dacă cineva vrea să fie primul, să fie slujitorul tuturor – Comentariu la Evanghelie de pr. Alberto Maggi, OSM

De trei ori Isus le vestește discipolilor pătimirea sa și de fiecare dată este ocazie de ceartă, de neînțelegere, după cum vedem în această a doua vestire, din capitolul 9 al evangheliei lui Marcu, versetele 30-37. Plecând de acolo, traversau Galileea, dar el nu voia ca cineva să știe. Au o idee greșită despre mesia, cred că mesia se duce la Ierusalim să cucerească puterea. Atunci Isus nu vrea ca lumea să cunoască această idee greșită a lor.

Căci îi învăța. Întocmai, e a doua oară când Isus îi învață cu privire la pătimirea sa. Pe discipolii săi și le spunea: Fiul omului. Fiul omului este omul care are condiția divină, adică omul cu Duhul, care ajunge la plinătatea umanității sale. Va fi dat în mâinile oamenilor. În contrast cu Fiul omului, omul care a ajuns la plinătatea umanității, sunt oamenii, cei care nu au Duhul, cei care nu au ajuns la maturitatea vieții. Și îl vor ucide. Nu suportă planul lui Dumnezeu asupra omenirii.

Iar după ce îl vor ucide, a treia zi („trei” înseamnă „în mod complet”, „deplin”) va învia. Isus a vorbit foarte clar, nu a vorbit în parabole, dar reacția… Ei, însă, nu înțelegeau aceste cuvinte. Și nu doar nu înțeleg, ci se temeau să-l întrebe. Nu e adevărat că nu înțelegeau, ba au înțeles foarte bine, dar nu vor ca Isus să le explice ceea ce ei au înțeles realmente, și anume că la Ierusalim Isus va merge în întâmpinarea dezastrului. Iar aici revine mustrarea pe care Isus le-o făcuse deja discipolilor, aceea că au urechi, dar nu aud.

Au sosit la Cafarnaum, iar când erau în casă (casa lui Isus) i-a întrebat. Lor le este frică să-l întrebe. Așadar, Isus este cel care îi întreabă: Despre ce ați discutat (literalmente ați vorbit) pe drum? Iată, atunci când evanghelistul Marcu inserează indicația „pe drum”, face întotdeauna referință la parabola celor patru terenuri, unde sămânța aruncată „pe drum” este sămânța mâncată imediat de păsări, care erau imaginea satanei, iar satana este puterea. Cei care nutresc sentimente de ambiție asupra altora, de succes, sunt refractari la cuvântul Domnului.

Însă ei tăceau, căci pe drum discutaseră unii cu alții despre cine este mai mare. Continuă încă cu această idee a ierarhiei, a rangului, a superiorității, și nu înțeleg mesajul lui Isus. Atunci Isus, așezându-se (este poziția învățătorului), i-a chemat pe cei Doisprezece. Este straniu, e o casă palestiniană, o casă mică. De ce Isus a trebuit să-i cheme? Pentru că sunt departe. Da, sunt aproape din punct de vedere fizic, dar sunt departe de el. Ei îl însoțesc, dar nu-l urmează cu adevărat. Și le-a spus: Dacă cineva… Iar aici evanghelistul construiește fraza la fel cu cea despre invitația făcută de Isus cu privire la cruce: „Dacă cineva vrea să vină după mine…”; așadar, este vorba despre urmarea lui Isus. Dacă cineva vrea să fie primul. Ei au discutat între ei despre cine este mai mare. Nu, în comunitatea lui Isus nu există persoane mai mari, ci pot exista cei dintâi, cei mai aproape de el; acest lucru, da. Să fie ultimul dintre toți și slujitorul tuturor. Aici evanghelistul folosește termenul grec „diaconos”: în timp ce slujitorul este cel care e obligat să slujească, diaconul este cel care se pune în serviciul celorlalți în mod liber, în mod voluntar.

Și luând un. În timp ce pe cei Doisprezece a trebuit să-i cheme, aici Isus îl ia pe cineva care îi este aproape. Termenul folosit de evanghelist indică un băiețel, pe unul care prin vârstă și importanță este ultimul în societate. Am putea traduce în limba italiană un garzone [garson]. Garsonul cine e? Unul care prin vârstă este ultimul dintre toți, iar prin serviciu este în serviciul tuturor. L-a așezat în mijlocul lor. „În mijloc” indică locul lui Isus. Așadar, Isus pune în centru persoana care slujește, se identifică cu aceasta. Și, îmbrățișându-l – identificare deplină –, le-a zis: cine primește un singur băiețel ca acesta… Deci, nu este vorba de copii, ci sunt acești băieței, adică specifici, aceia care prin atitudinea lor de slujire au imaginea adevăratului discipol al lui Isus, pentru că despre acest lucru este vorba. În numele meu, și anume ca și cum aș fi eu, pe mine mă primește; iar cine mă primește pe mine, nu pe mine mă primește, ci pe acela care m-a trimis. Isus ne asigură de faptul că slujirea exercitată în mod liber, voluntar, este cea care îl identifică pe individ cu Isus, precum și de faptul că primirea celor din urmă ai societății este ceea ce permite prezența continuă a Tatălui în interiorul comunității.

Pr. Alberto Maggi, biblist.

Traducere realizată după transcrierea (nerevizuită de autor) de pe formatul audio.

Sursa: Centrul de Studii Biblice

 

Marcu 9, 30-37

În acel timp Isus și discipolii săi traversau Galileea, dar el nu voia ca cineva să știe, căci îi învăța pe discipolii săi și le spunea: «Fiul omului va fi dat în mâinile oamenilor și îl vor ucide, iar după ce îl vor ucide, a treia zi va învia». Ei, însă, nu înțelegeau aceste cuvinte și se temeau să-l întrebe.

Au sosit la Cafarnaum, iar când erau în casă i-a întrebat: «Despre ce ați discutat pe drum?». Însă ei tăceau, căci pe drum discutaseră unii cu alții despre cine este mai mare. Așezând-se, i-a chemat pe cei doisprezece și le-a spus: «Dacă cineva vrea să fie primul, să fie ultimul dintre toți și slujitorul tuturor».

Apoi, luând un copil, l-a așezat în mijlocul lor și, îmbrățișându-l, le-a spus: «Oricine primește un singur copil ca acesta în numele meu, pe mine mă primește; iar cine mă primește pe mine, nu pe mine mă primește, ci pe acela care m-a trimis».

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.