Duminica a 28-a de peste an – 14 octombrie 2018

Vinde ceea ce ai și urmează-mă! – Comentariu la Evanghelie de pr. Alberto Maggi, OSM

În comunitatea lui Isus nu există loc pentru bogați, ci numai pentru domni. Care este diferența? Bogatul este cel care are și ține pentru sine, domnul este cel care, chiar dacă are puțin, dă și împarte cu ceilalți. În Evanghelii bogații sunt prezentați ca bolnavi terminali de egoism, pentru care nu există nicio speranță de salvare. Să vedem portretul nemilos pe care ni-l face evanghelistul Marcu în capitolul 10, versetele de la 17 înainte.

În timp ce… – este vorba despre Isus – mergea pe drum. Iată, evanghelistul inserează deja o cheie de lectură, fiindcă drumul este locul semănatului neroditor, locul unde sămânța a fost aruncată, dar imediat după aceea au venit păsările. Așadar, evanghelistul ne pune deja în gardă: „fiți atenți că în această relatare semănatul lui Isus va fi infructuos”. Un oarecare – personajul este anonim – a alergat în întâmpinarea sa și, aruncându-se în genunchi… Personajul este anonim, dar evanghelistul ni-l prezintă ca pe unul care aleargă. În Orient nu se aleargă niciodată; alergarea este dezonorantă. Aici, în această Evanghelie, până în clipa de față aleargă numai îndemonitul. Deci, este o persoană posedată, prizonieră a ceva mai puternic decât ea. Și, aruncându-se în genunchi… În această Evanghelie leprosul s-a aruncat în genunchi înaintea lui Isus. Leprosul era considerat persoana cea mai impură. Așadar, acest oarecare anonim este posedat de ceva care îl exclude din relația cu Dumnezeu.

Înaintea lui, l-a întrebat: „Învățătorule bun – adică ilustru, excelent –, ce trebuie să fac ca să moștenesc viața veșnică? Dar Isus nu a venit să ne învețe o cale mai bună pentru a moșteni viața veșnică, ci a venit să modifice această realitate din prezent, această societate actuală. Și, de fapt, Isus i-a zis: „De ce-mi spui bun? Nimeni nu este bun, decât numai Dumnezeu”. Pentru viața veșnică ai deja învățătura lui Dumnezeu. Și îi spune individului: tu cunoști poruncile. Ei bine, în enumerarea poruncilor… Poruncile erau reprezentate simbolic pe două table: pe una erau cele trei porunci excluzive ale lui Israel, obligațiile absolute față de Dumnezeu; iar pe cealaltă erau poruncile referitoare la comportamentul oamenilor între ei, la îndatoririle față de semeni, care erau patrimoniu comun al oricărei culturi. Ei bine, în enumerarea poruncilor, Isus nu citează pentru viața veșnică poruncile care privesc obligațiile față de Dumnezeu, ci numai pe acelea care privesc îndatoririle față de oameni.

Și Isus îi înșiruie cinci porunci: Să nu ucizi! Să nu comiți adulter! Să nu furi! Să nu dai mărturie falsă! Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta! Dar înainte de porunca „cinstește pe tatăl tău și pe mama ta” Isus introduce ceva ce nu e o poruncă, ci un precept. Este luat din cartea Deuteronomului, din capitolul 24, versetele 14-15, unde legislatorul spune: „Să nu-l defraudezi pe salariatul sărac și nevoiaș… Să-i dai salariul în aceeași zi, înainte de apusul soarelui, căci e sărac și la asta aspiră”. A înșela înseamnă a reține pentru sine plata salariatului. Vom vedea după aceea de ce Isus inserează acest precept.

Atunci el i-a zis: „Învățătorule, toate acestea… În textul grec se vede cum individul își umple gura plin de mulțumire prin cuvintele „toate acestea”. De fapt, în limba greacă este „tauta panta”. Auziți cum aceste cuvinte chiar umplu gura… Toate acestea le-am împlinit încă din tinerețea mea. Atunci Isus și-a fixat… A fixa înseamnă a intra în intimitatea persoanei. Privirea asupra lui, l-a iubit… Privirea lui Isus este însoțită întotdeauna de iubire. Și i-a spus – traduc literalmente – unu îți lipsește. Adică îți lipsește, practic, totul. De ce? Și aici evanghelistul construiește o secvență din trei verbe la imperativ: mergi, vinde și dă. Mergi, vinde ceea ce ai și dă săracilor și vei avea o comoară în cer. Iar comoara din cer este cea care nu se consumă și care are valoare perenă, în timp ce comorile de pe pământ pot fi expuse la multe riscuri.

Iar apoi Isus adaugă o invitație: vino! Vino după mine și urmează-mă! Ei bine, se dusese la Isus ca să aibă mai mult, ca să aibă vreo regulă, vreun precept pentru a fi sigur că va avea viața veșnică, iar Isus l-a dat gata, pentru că Isus l-a invitat să dea mai mult, nu să aibă mai mult. Dar la auzul acestor cuvinte el s-a întunecat ­– s-a posomorât – la față și a plecat întristat. S-a dus la Isus angoasat și nu i-a făcut bine faptul că s-a întâlnit cu Isus, pentru că se întoarce și mai angoasat. Care este motivul? Poseda, de fapt, multe bunuri. Atunci, lecția pe care ne-o dă evanghelistul este că posedăm numai ceea ce dăm; lucrurile pe care le ținem pentru noi nu le posedăm, ci ele ne posedă. Iată de ce evanghelistul ni l-a prezentat pe acest bogat ca fiind mai impur decât leprosul și mai posedat decât un îndrăcit. Isus a reușit să-l elibereze pe îndemonit, a reușit să-l purifice pe lepros, dar nu poate face nimic cu bogatul.

Isus, privind în jur, le-a spus discipolilor săi: „Cât de greu le este acelora care posedă bogății – în realitate bogățiile îi posedă pe ei – să intre în împărăția lui Dumnezeu”. Iată comunitatea împărăției, unde nu se acumulează pentru sine, ci se împarte în mod generos cu ceilalți. Discipolii erau nedumeriți de cuvintele lui, fiindcă odată ce un bogat poate intra în comunitate, a-i pune drept condiție să se debaraseze de tot ceea ce are devine o alarmă: „Cum trăim?”. Dar Isus, luând din nou cuvântul, le-a zis: „Copilașilor ­– Isus li se adresează cu atâta tandrețe –, cât e de greu ­– vorbește, bineînțeles, pentru cei bogați – să se intre în împărăția lui Dumnezeu!

Iar aici Isus face o comparație, care este tipică culturii orientale, foarte imaginativă: Este mai ușor ca o cămilă – cămila era animalul cel mai mare cunoscut în acea cultură – să treacă prin urechea unui ac. Urechea unui ac are cea mai mică deschizătură. Așadar, e practic imposibil. Isus nu spune că este greu pentru un bogat, ci spune că este imposibil, căci pentru a intra în împărăția lui Dumnezeu bogatul ar trebui să se elibereze de bogățiile lui, dar acest lucru un bogat nu-l va face niciodată. Atunci, învățătura pe care ne-o dă evanghelistul este că posedăm numai ceea ce dăm, iar acest lucru ne ajută să intrăm pe deplin în împărăția lui Dumnezeu și să avem viața veșnică. Cine reține pentru sine se autoexclude de la plinătatea vieții.

Pr. Alberto Maggi, biblist.

Traducere realizată după transcrierea (nerevizuită de autor) de pe formatul audio.

Sursa: Centrul de Studii Biblice

Ochii lui Isus

Marcu 10, 17-30 (10, 17-27)

În acel timp, pe când Isus trecea pe drum, un oarecare a alergat spre el și, aruncându-se în genunchi înaintea lui, l-a întrebat: «Învățătorule bun, ce trebuie să fac ca să moștenesc viața veșnică?». Isus i-a zis: «De ce-mi spui bun? Nimeni nu este bun, decât numai Dumnezeu. Tu cunoști poruncile: „Să nu ucizi! Să nu comiți adulter! Să nu furi! Să nu dai mărturie falsă! Să nu înșeli! Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta!”». Atunci el i-a zis: «Învățătorule, toate acestea le-am împlinit încă din tinerețea mea». Atunci Isus și-a fixat privirea asupra lui, l-a iubit și i-a spus: «Îți lipsește totul: mergi, vinde ceea ce ai și împarte săracilor și vei avea o comoară în cer; și vino! Urmează-mă!». Dar la auzul acestor cuvinte el s-a întunecat la față și a plecat întristat; avea, într-adevăr, multe bunuri.

Isus, privind în jur, le-a spus discipolilor săi: «Cât de greu vor intra în împărăția lui Dumnezeu cei care au bogății!». Discipolii erau nedumeriți de cuvintele lui. Dar Isus, luând din nou cuvântul, le-a zis: «Copilașilor, cât de greu este să se intre în împărăția lui Dumnezeu! Mai ușor este ca o cămilă să treacă prin urechea acului decât ca un bogat să intre în împărăția lui Dumnezeu». Iar discipolii, încă și mai uluiți, spuneau între ei: «Atunci, cine poate fi salvat?». Dar Isus, privindu-i drept în față, le-a spus: «Imposibil pentru oameni, dar nu pentru Dumnezeu, căci pentru Dumnezeu toate sunt posibile». […]

Un gând despre „Vinde ceea ce ai și urmează-mă!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.