alberto maggiDuminica a XXXIV-a de peste an – 22 nov 2015

Tu spui că eu sunt rege – Comentariu la Evanghelie de pr. Alberto Maggi, OSM

Evanghelia lui Ioan ne prezintă primul interogatoriu al lui Pilat făcut lui Isus. Pilat deja îl cunoștea pe Isus, a contribuit la arestarea lui trimițând gărzile sale. Să citim evanghelia.

„Pilat a intrat din nou în pretoriu, l-a chemat pe Isus și i-a zis: „Ești tu regele iudeilor?”. Întrebarea lui Pilat pare să exprime toată surprinderea sa, fiindcă i-au spus că acest Isus este așteptatul mesia, regele Iudeilor, cel care printr-o revoltă ar fi trebuit să distrugă întregul sistem al puterii, ar fi trebuit să-i alunge pe romani, dar în mod evident persoana lui Isus nu dă impresia unui belicos revoluționar, motiv pentru care Pilat își exprimă toată surprinderea sa.

Așadar, Isus nu-i răspunde. Isus, imputatul, îi adresează el întrebările judecătorului care trebuie să-l judece. De fapt Isus a răspuns: „De la tine însuți spui aceasta sau ți-au vorbit alții despre mine?”.

Isus nu răspunde, ci îl invită pe Pilat să gândească cu propriul cap. Așa cum a făcut deja cu gardianul care l-a pălmuit (Isus i-a răspuns: „Dacă am făcut rău, arată-mi unde este răul, dar dacă nu am făcut vreun rău, de ce această violență?”), la fel Isus încearcă să-l convingă pe Pilat să gândească cu propriul cap. Dar întrebarea lui Isus provoacă reacția furibundă a lui Pilat care a reacționat spunând: Oare sunt eu iudeu?”. În această expresie este cuprins tot disprețul procuratorului față de acest popor pe care el trebuia să-l guverneze.

Și iată denunțul: „Poporul tău și arhiereii te-au dat pe mâna mea. Ce ai făcut?”. Sunt toți împotriva lui Isus. Ioan, în prologul său, a scris acest lucru: „A venit la ai săi, dar ai săi nu l-au primit”. Dar nu numai aceia care dețin puterea – pe marii preoți îi putem înțelege, căci mesajul lui Isus este un mesaj care deposedează de putere, fiindcă Dumnezeul lui Isus nu este un Dumnezeu al puterii, ci iubire care se pune în serviciul oamenilor –, ci și poporul este împotriva lui Isus, pentru că este dominat și această dominare a instituției religioase asupra poporului îi oferă siguranță poporului.

Deci, sunt toți împotriva lui Isus. Și iată întrebarea: „Ce ai făcut?”. Pilat deja știe, pentru că autoritățile i-au spus: „Dacă nu ar fi fost acesta un răufăcător, nu l-am fi dat pe mâna ta”. Și, iată, Isus răspunde, în sfârșit, la prima întrebare (Ești regele iudeilor?): „A răspuns Isus: Împărăția mea nu este din lumea aceasta”. Isus nu contrapune pământului cerul, nu e vorba de două lumi diferite, ci spune că împărăția lui nu este din lumea aceasta, adică nu se aseamănă cu sistemele acestei lumi.

Acest lucru nu înseamnă că împărăția sa nu este în lumea aceasta, deci Isus nu contrapune pământului cerul. Și spune acest lucru. „Dacă împărăția mea ar fi fost din lumea aceasta, slujitorii mei s-ar fi luptat ca să nu fiu dat pe mâna iudeilor; dar împărăția mea nu este de aici”.

Isus nu are slujitori întrucât el este slujitor. Împărăția sa este cea din care este exclusă orice formă de putere, de dominare și, deci, de violență și de samavolnicie. Așadar, împărăția lui Isus nu este din această lume, ci este în această lume, este o societate alternativă.

Pilat, încă și mai derutat, îl întreabă: „Deci tu ești rege?”. Ei bine, Isus trunchiază acest argument despre regalitate, care nu-l interesează, și răspunde: „Tu spui că eu sunt rege”, adică „aceasta este părerea ta”. Apoi Isus trunchiază pentru că nu este interesat să vorbească despre regalitate, și reîncepe să vorbească despre ceea ce reprezintă misiunea sa.

„Eu pentru aceasta m-am născut și pentru aceasta am venit în lume: ca să dau mărturie despre adevăr. Oricine este din adevăr, ascultă glasul meu”. În discursul cu Nicodim Isus l-a opus pe cel ce face adevărul celui ce face răul. Deci, a fi din adevăr, a face adevărul, înseamnă a face binele. Dacă în viața noastră nu punem ca valoare absolută binele omului și nu ne orientăm viața noastră pentru a procura acest bine al omului, glasul Domnului nu poate fi înțeles. Putem să-l ascultăm, dar fără să-l înțelegem.

Așadar, Isus nu spune: „Cine ascultă glasul meu, se situează apoi în adevăr”, ci exact invers. Pentru a asculta glasul Domnului trebuie să facem o alegere: să ne orientăm viața spre binele omului. În mod firesc, toate acestea sunt de neînțeles pentru Pilat fiindcă el reprezintă puterea. Într-adevăr, așa cum Isus nu este interesat de discursul despre regalitate, Pilat nu este interesat de cel despre adevăr.

Și încheie spunând: „Ce este adevărul?”.

Pr. Alberto Maggi, biblist.

Traducere realizată după transcrierea (nerevizuită de autor) de pe formatul audio.

Sursa: Centrul de Studii Biblice

 

Ioan 18, 33b-37

În acel timp, Pilat i-a zis lui Isus: «Tu ești regele iudeilor?». Isus a răspuns: «De la tine însuți spui aceasta sau ți-au spus alții despre mine?».

Pilat a răspuns: «Oare sunt eu iudeu? Neamul tău și arhiereii te-au dat pe mâna mea. Ce ai făcut?».

Isus a răspuns: «Împărăția mea nu este din lumea aceasta. Dacă împărăția mea ar fi fost din lumea aceasta, slujitorii mei s-ar fi luptat ca să nu fiu dat pe mâna iudeilor. Dar acum împărăția mea nu este de aici».

Atunci Pilat i-a zis: «Așadar, ești rege?». Isus i-a răspuns: «Tu spui că eu sunt rege. Eu pentru aceasta m-am născut și pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie despre adevăr. Oricine este din adevăr ascultă glasul meu».

Un gând despre „Asta e părerea ta, tu spui că eu sunt rege

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.