isus in fata lui pilatDuminica a 34-a de peste an – 25 noiembrie 2018

Tu spui că eu sunt rege – Comentariu la Evanghelie de pr. Alberto Maggi, OSM

Procesul lui Isus potrivit lui Ioan, în capitolul 18 al evangheliei sale, este un proces cam ciudat, pentru că există judecătorul căruia îi este frică de imputat, și e chiar imputatul cel care îi adresează întrebările Judecătorului. De ce acest lucru? În timp ce Isus legat este pe deplin liber, Pilat, care este liber, în realitate este legat de condiționările conveniențelor sale, de putere. Dar să vedem ce ne scrie evanghelistul în capitolul 18, începând de la versetul 33.

Atunci Pilat a întrat din nou în pretoriu, a pus să fie chemat Isus și i-a zis: „Tu ești regele Iudeilor?”. Pilat este surprins: i l-au dat pe Isus ca pe un răufăcător, ca pe un pericol pentru romani, dar nu pare să se vadă asta în Isus, nu are nimic din înfățișarea periculosului revoluționar care ar fi trebuit să-i alunge pe romani prin intermediul forței și al violenței. Așadar, îi pune această întrebare. Ei bine, exact așa cum a făcut cu gardianul atunci când l-a pălmuit, Isus, care este omul liber, vrea să-i elibereze pe oameni, vrea să-i facă să gândească cu propriul cap. Isus a răspuns (și, iată, el este cel care îi pune întrebări lui Pilat): spui asta de la tine sau alții ți-au vorbit despre mine? Deci, Isus îl invită pe Pilat să gândească cu capul lui, nu în funcție de ceea ce i-au spus reprezentanții instituției religioase, care l-au arestat cu ajutorul unei minciuni.

Pilat reacționează într-o manieră iritantă, furibundă: sunt oare eu Iudeu? Și exprimă tot disprețul pe care îl avea față de această regiune pe care era chemat s-o guverneze. Și iată acuzația dramatică: poporul tău și arhiereii te-au dat mie. Evanghelistul, la începutul evangheliei sale, în prolog, scrisese: „A venit la ai săi și ai săi nu l-au primit”. L-au refuzat cu toții, nu doar cei puternici, ci chiar și supușii, deci arhiereii și lumea. Și îl întreabă: ce ai făcut? Pentru că i-au zis că acesta este un răufăcător. Ei bine, Isus nu răspunde la această întrebare – și se spune că el și Pilat sunt pe două sfere complet diferite. Spune Isus: împărăția mea nu este din lumea aceasta. Faptul că nu este din lumea aceasta nu înseamnă că nu este în lumea aceasta. Isus nu contrapune lumea aceasta celei de dincolo, ci sunt două lumi diferite: lumea lui Pilat, care este lumea puterii și a dominării, și cea a lui Isus, care este cea a iubirii și a slujirii. Dacă împărăția mea ar fin din lumea aceasta, slujitorii mei… Dar Isus nu are slujitori, pentru că el a venit să slujească. Și Isus face o asemănare: ar fi combătut ca să nu fiu dat Iudeilor, dar împărăția mea nu este de aici, mai exact „a acestora”. Așadar, evanghelistul îl prezintă pe Isus cu două lumi diferite: cea a iubirii, care produce viață, și cea a puterii, care produce, în schimb, moarte.

Atunci Pilat, încă și mai surprins, întreabă: Așadar, tu ești rege? Dar Isus nu este interesat de acest discurs despre regalitate și îl retează aici. A răspuns Isus: „Tu spui că eu sunt rege”. Mai exact, evanghelistul scrie „tu spui că sunt rege”, adică este o opinie a ta. Dar Isus nu este interesat de acest discurs despre regalitate, ci vrea să conducă discursul spre ceea ce consideră important, ca să-i ofere viață și lui Pilat, ca să-l elibereze. Și, spune Isus, De aceea eu m-am născut și de aceea a venit pe lume: ca să dau mărturie despre adevăr. Ce este adevărul? Adevărul, în evanghelia lui Ioan, nu este ceva ce posedăm, ci ceva ce suntem. Isus a spus „eu sunt adevărul”, nu a spus „eu am adevărul”; se umblă în adevăr. În dialogul cu Nicodim, Isus l-a opus pe cel ce face adevărul celui ce face răul. Deci, a face adevărul înseamnă a face binele. A face adevărul înseamnă a fi în sintonie cu planul Dumnezeului creației, care pune binele omului ca valoare supremă. Acesta este adevărul în evanghelia lui Ioan.

Apoi Isus oferă această indicație prețioasă și valabilă pentru totdeauna: cine este din adevăr… Deci, nu spune „cine are adevărul”, pentru că cel care are adevărul, în baza adevărului pe care crede că îl deține, se consideră îndreptățit să-i judece și eventual să-i condamne pe cei care nu gândesc la fel ca el. Nu. Cine este din adevăr, deci cine și-a pus viața în sintonie cu această undă a iubirii, care menține universul în viață, iubirea creatorului față de creaturile sale, ascultă glasul meu. Isus nu spune, așa cum ne-am fi așteptat, „cine ascultă glasul meu este din adevăr”. Nu, ci exact invers. Pentru a asculta, adică pentru a înțelege glasul lui Isus, mesajul său, este necesar să facem o alegere mai întâi. Care? Aceea de a pune binele omului ca valoare absolută în propria existență. Numai cine face acest lucru înțelege glasul lui Isus.

Pasajul evanghelic se încheie cu Pilat care spune: Ce este adevărul? Prima dată când a apărut în evanghelia lui Ioan termenul „adevăr”, a fost în prolog, unde Isus este prezentat ca fiind „plin de har și de adevăr”; ultima dată când apare termenul, este aici, în acest capitol, unde apare Pilat, cel care este golit de adevăr.

Pr. Alberto Maggi, biblist.

Traducere realizată după transcrierea (nerevizuită de autor) de pe formatul audio.

Sursa: Centrul de Studii Biblice

 

Ioan 18, 33-37

În acel timp, Pilat i-a zis lui Isus: «Tu ești regele iudeilor?». Isus a răspuns: «De la tine însuți spui aceasta sau ți-au spus alții despre mine?».

Pilat a răspuns: «Oare sunt eu iudeu? Neamul tău și arhiereii te-au dat pe mâna mea. Ce ai făcut?».

Isus a răspuns: «Împărăția mea nu este din lumea aceasta. Dacă împărăția mea ar fi fost din lumea aceasta, slujitorii mei s-ar fi luptat ca să nu fiu dat pe mâna iudeilor. Dar acum împărăția mea nu este de aici».

Atunci Pilat i-a zis: «Așadar, ești rege?». Isus i-a răspuns: «Tu spui: eu sunt rege. Eu pentru aceasta m-am născut și pentru aceasta am venit în lume, ca să dau mărturie despre adevăr. Oricine este din adevăr ascultă glasul meu».

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.