Orice om va vedea mântuirea lui Dumnezeu

Duminica a 2-a din Advent – 9 decembrie 2018

ORICE OM VA VEDEA MÂNTUIREA LUI DUMNEZEU – Comentariu la Evanghelie de pr. Alberto Maggi, OSM

Capitolul 3 al Evangheliei lui Luca se deschide într-o manieră în mod voit pompoasă, redundantă, pentru că evanghelistul vrea să atragă atenția cititorului și să-l pregătească pentru surpriza pe care o vom vedea. Scrie evanghelistul: „În anul al cincisprezecelea al domniei lui Tiberiu Cezar”. Tiberiu Cezar era al doilea împărat, i-a urmat lui Augustus. Evanghelistul ne prezintă o societate piramidală, plasându-i pe cei din vârf și, potrivit culturii epocii, pe cei mai apropiați de Dumnezeu sau considerați de-a dreptul niște zei, cum era împăratul roman. Apoi coboară: „pe când Ponțiu Pilat era guvernator al Iudeii, Irod, tetrarh al Galileii” – deci coboară tot mai jos de pe această piramidă –, „Filip, fratele său, tetrarh al ţinutului Itureii şi Trahonitidei”. Iar evanghelistul inserează aici și un personaj semi-necunoscut, pe un anume „Lisania, tetrarh al Abilenei” – al Antilibanului –, „pe timpul arhiereului (este la singular exprimarea evanghelistului) Anna și Caiafa”. Anna era socrul lui Caiafa. Prin acest artificiu evanghelistul a voit să ajungă la numărul 7, care indică totalitatea, iată, totalitatea puterii.

Și iată care este surpriza: „cuvântul lui Dumnezeu a fost către…”. Cărora din aceștia i se va adresa Dumnezeu? Pentru că am văzut persoanele situate cel mai sus, cel mai aproape de Dumnezeu, de-a dreptul pe acelea care se considerau ca fiind de condiție divină. Există marele preot, ba chiar doi mari preoți, reprezentanți ai lui Dumnezeu: cărora dintre aceștia le va adresa Dumnezeu cuvântul său? Iată surpriza: „a fost către Ioan” – un anume Ioan –, „fiul lui Zaharia, în pustiu”. Atunci când Dumnezeu trebuie să intervină în istorie evită cu acuratețe locurile și persoanele sacre și religioase, fiindcă știe că sunt mereu refractare, chiar ostile față de orice schimbare. Cuvântul său se adresează acestui Ioan, fiul lui Zaharia. Aaa… Fiul, băiatul, fiind primul-născut al lui Zaharia, ar fi trebuit, asemenea tatălui, să fie preot, să se prezinte la templu la împlinirea vârstei d 18 ani pentru a vedea dacă nu avea defecte care împiedicau continuarea preoției tatălui. În schimb, el stă în pustiu, a rupt-o cu această societate. Este departe de Ierusalim, departe de templu. „El a străbătut întreaga regiune a Iordanului predicând un botez”. Termenul „botez” nu are semnificația litugică care i se va da mai târziu. Botezul est o scufundare. Era un ritual cunoscut, care însemna a muri față de o stare anterioară pentru a începe una nouă. De exemplu, atunci când unui sclav îi era redată libertatea, acesta se boteza, adică se scufunda complet în apa unui râu: murea sclavul, iar cel ce ieșea din apă era un om liber. Așadar, este un semn al schimbării, al morții față de ceea ce un om a fost până atunci.

Acest botez era pentru un semn al „convertirii”. Evanghelistul alege termenul „convertire”, evită termenul care indica convertirea religioasă, întoarcerea la Dumnezeu, și folosește termenul care indica o schimbare a mentalității, care influențează, apoi, asupra comportamentului. „Un botez al schimbării mentalității spre iertarea păcatelor”. Este mare provocarea lui Ioan Botezătorul, pentru că iertarea păcatelor are loc în templul din Ierusalim, aducând anumite ofrande Domnului. Ei bine, Ioan nu este de acord, el este omul Duhului, nu omul ritualului, ca tatăl său, și proclamă acest semn al schimbării vieții. Convertirea, adică schimbarea mentalității, înseamnă a nu mai trăi pentru tine, ci pentru ceilalți, iar acest lucru îți dobândește ștergerea păcatelor. Deci, iertarea pacatelor nu mai are loc în templul din Ierusalim.

„Așa cum este scris în cartea oracolelor profetului Isaia”. Iar aici este vorba de ceea ce se numește „cartea mângâierii”. Este a doua parte a cărții profetului Isaia, a unui profet anonim, spre sfârșitul exilului, care este o invitație la exod, la eliberarea din sclavie. Evanghelistul vrea să semnaleze ceea ce va fi apoi activitatea lui Isus, care nu va mai fi o eliberare dintr-un teritoriu, ci dintr-o instituție religioasă care a redus poporul la sclavie.

Ei bine, există acest citat din profetul Isaia, care se termină cu această expresie: „și orice om” – așadar, nu-i este rezervată unui popor, ci întregii omeniri – „va vedea…”. Textul lui Isaia vorbea despre gloria lui Dumnezeu, a Domnului, aici, în schimb, evanghelistul înlocuiește termenul „glorie” cu „mântuire”. Gloria lui Dumnezeu se exprimă în mântuirea fiecărui om: nu există nicio persoană în lume care să se poată simți exclusă de la iubirea acestui Domn.

Pr. Alberto Maggi, biblist.

Traducere realizată după transcrierea (nerevizuită de autor) de pe formatul audio.

Sursa: Centrul de Studii Biblice

Luca 3, 1-6

În anul al cincisprezecelea al domniei lui Tiberiu Cezar, pe când Ponţiu Pilat era guvernator al Iudeii, Irod, tetrarh al Galileii, Filip, fratele său, tetrarh al ţinutului Itureii şi Trahonitidei, iar Lisania, tetrarh al Abilenei, pe timpul arhiereului Anna şi Caiafa, cuvântul lui Dumnezeu a fost către Ioan, fiul lui Zaharia, în pustiu.
El a venit în toate împrejurimile Iordanului predicând botezul convertirii spre iertarea păcatelor, aşa cum este scris în cartea cuvintelor lui Isaia, profetul:
«Glasul celui care strigă în pustiu:
pregătiţi calea Domnului,
faceţi drepte cărările lui
Orice vale va fi umplută
şi orice munte sau deal va fi nivelat;
drumurile strâmbe vor fi îndreptate,
iar cele cu gropi vor fi netezite
şi
orice făptură va vedea mântuirea lui Dumnezeu».

Un gând despre “Orice om va vedea mântuirea lui Dumnezeu

  1. Pingback: Orice om va vedea mântuirea lui Dumnezeu — Curajul credinței – BLOGUL UNEI BUNICI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.