Isus, asemenea lui Ilie și Elizeu, este trimis nu doar pentru Iudei

Sursa foto: Wikipedia. Muntele Prăpastiei - Nazaret

Duminica a 4-a de peste an – 3 februarie 2019

Isus, asemenea lui Ilie și Elizeu, este trimis nu doar pentru Iudei – Comentariu la Evanghelie de pr. Alberto Maggi, OSM

Evanghelia din această duminică ne prezintă prima predică falimentară a lui Isus la Nazaret. Evanghelistul – am văzut deja lucrul acesta duminica trecută – prezintă un Isus la Nazaret care se ridică și citește un pasaj celebru, foarte cunoscut, așteptat, cel din capitolul 61 al profetului Isaía, care indica venirea Mesiei. Dar, ajuns la locul în care spune: „să proclam anul de har al Domnului”, Isus întrerupe lectura și nu continuă cu versetul care era cel mai așteptat: „și răzbunarea Dumnezeului nostru”.

Tocmai aceasta era ceea ce poporul aștepta, dominat fiind de romani. Atunci, să vedem continuarea acestui pasaj, capitolul 4 din Luca, de la versetul 21 până la 30. Atunci a început să le spună în sinagogă: „Astăzi s-a împlinit această Scriptură pe care voi ați ascultat-o”. Și evanghelistul continuă adăugând: cu urechile voastre. Isus, făcând aluzie la un citat din profetul Ezechiel care spune că poporul are urechi, dar nu aude, pentru că este un neam de răzvrătiți, pregătește ceea ce urmează.

Toți – adică toți cei prezenți în sinagogă… Iar aici trebuie să traducem bine acest termen, dădeau mărturie. Verbul „a da mărturie” este „martireo” în greacă, de unde și termenul „martir”, pe care îl cunoaștem toți. Din context se înțelege dacă este o mărturie în favoarea sau împotriva celui despre care se vorbește. Aici este în mod clar o mărturie împotriva lui Isus. Deci, este mai bine să traducem: „Toți erau împotriva lui”.

Și erau uimiți, profund tulburați. De ce anume? De cuvintele de har. Pentru că Isus nu a vorbit de răzbunarea împotriva dominatorilor, ci numai despre har.

Care ieșeau din gura lui și spuneau: „Nu este acesta fiul lui Iosif?”. Nu pun la îndoială paternitatea lui Iosif, pentru că, așa cum a scris evanghelistul, era fiul, după cum se credea, al lui Iosif. Dar „fiu”, în cultura acelui timp, nu indica numai pe acela care s-a născut din tatăl, ci pe acela care i se asemăna prin comportament. Așadar, în mod evident Isus nu i se aseamănă tatălui prin comportament. Probabil și Iosif împărtășea aceste idealuri naționaliste, violente. În textele ebraice din acea vreme apelativul „lui Iosif” era de-a dreptul „pantera”; deci ne dă ideea a ceva belicos.

Așadar, Isus nu seamănă cu tatăl. Ei bine, în loc să potolească spiritele, Isus întrece măsura. Dar el le-a răspuns: „Cu siguranță voi îmi veți cita acest proverb: «Doctore, vindecă-te pe tine însuți». Va fi, apoi, ceea ce îi vor spune când va fi pe cruce: „I-a salvat pe ceilalți! Să se salveze pe sine”.

Ceea ce am auzit că se întâmplă… Este deci o afirmație solemnă. Eu vă spun: niciun profet nu este bine primit în patria sa. De ce? Profetul cine este? Este acel individ care, în sintonie cu Dumnezeu, nu repetă lucrurile din trecut, ci le creează pe cele noi. De aceea profetul va fi mereu victima aversiunii și a opoziției clasei sacerdotale la putere. Iar după aceea Isus face ceea ce nu trebuia să facă. Existau două episoade din istoria Israelului pe care acesta prefera să le dea uitării, să le păstreze în trecut. Erau episoade în care, în fața unor urgențe, Dumnezeu a venit în ajutorul nu al evreilor, al poporului ales, al acelora care aveau anumite drepturi, anumite privilegii, ci în ajutorul nimănui altcuiva decât al celor disprețuiți, al păgânilor.

Erau două episoade pe care preferau să le uite. Isus, în schimb, le scoate din uitare: Ba chiar, adevăr vă spun: erau multe văduve în Israel pe timpul lui Ilie, când cerul a fost închis timp de trei ani și șase luni și a fost o mare foamete în întreaga țară – deci și în Israel –, dar la niciuna din acestea nu a fost trimis Ilie, decât la o văduvă din Sarepta Sidonului. Așadar, într-o țară păgână. Isus indică faptul că iubirea lui Dumnezeu este universală, că nu înseamnă numai „extensie”, adică oriunde, ci „calitate”, adică este pentru toți.

Iubirea lui Dumnezeu nu este atrasă de meritele persoanelor, ci de nevoile lor.

Iar apoi Isus întrece măsura încă o dată. Erau mulți leproși în Israel pe vremea profetului Elizeu, dar niciunul din ei nu a fost purificat, decât Naaman, Sirianul. Un alt păgân, dacă nu chiar dușmanul Israelului. E prea mult. Într-adevăr, Auzind toate acestea, toți cei din sinagogă… „Toți” înseamnă aceleași persoane despre care evanghelistul a spus: „toți dădeau mărturie”, adică „toți erau împotriva lui”.

Toți cei din sinagogă s-au umplut de indignare, literalmente „spumegau de mânie”. S-au ridicat și l-au alungat din cetate. Evanghelistul anticipează ceea ce va fi apoi sfârșitul său, când va fi ucis în afara cetății sfinte a Ierusalimului.

Și l-au condus până pe marginea muntelui. Aici muntele face referință la muntele Sion, pe care este construit Ierusalimul. Așadar, în acest episod evanghelistul ne anticipează sfârșitul lui Isus, refuzul total din partea poporului său.

Pe care era construită cetatea lor, ca să-l arunce jos. Rezultatul primei predici a lui Isus într-o sinagogă este încercarea de a-l ucide. Pentru Isus, care nu va risca niciodată vreun pericol din partea păcătoșilor, a oamenilor dubioși, a drojdiei societății, locurile și persoanele cele mai periculoase vor fi locurile și persoanele religioase. Tocmai aceștia vor fi aceia care vor încerca să-l ucidă, să-l lapideze, să-l elimine.

Dar el, trecând prin mijlocul lor, a pornit la drum. De ce evanghelistul notează acest fapt, care pare puțin straniu? Întreaga mulțime a celor prezenți în sinagogă care încearcă să-l captureze pe Isus… Iar el cum reușește să treacă prin mijlocul lor? Evanghelistul anticipează faptul învierii: moartea nu a pus stăpânire pe Isus, ci el își continuă drumul.

Și încheie pasajul cu expresia: a pornit la drum. A pornit la drum încotro? Spre Ierusalim. Așadar, din acest prim refuz în patria sa, Isus a înțeles apoi că va întâmpina numai opoziție, că va întâlni pericole de moarte. Dar Isus nu se dă învins; el trebuie să fie martorul iubirii lui Dumnezeu, a iubirii Tatălui chiar în dauna propriei vieți.

Pr. Alberto Maggi, biblist.

Traducere realizată după transcrierea (nerevizuită de autor) de pe formatul audio.

Sursa: Centrul de Studii Biblice

Sursa foto: Wikipedia. Muntele Prăpastiei – Nazaret

Luca 4,21-30

În acel timp, Isus a început să le vorbească celor din sinagogă: «Astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta pe care ați ascultat-o cu urechile voastre!».

Toți dădeau mărturie și se mirau de cuvintele de har care ieșeau din gura lui și spuneau: «Nu este acesta fiul lui Iosif?». Dar el le-a spus: «Fără îndoială îmi veți zice parabola aceasta: „Doctore, vindecă-te pe tine însuți! Ceea ce am auzit că s-a întâmplat în Cafarnaum, fă și aici, în patria ta!”».

«Adevăr vă spun că niciun profet nu este acceptat în patria sa; și adevărat vă spun că multe văduve erau în Israel în zilele lui Ilie, când cerul a fost închis timp de trei ani și șase luni, încât s-a făcut mare foamete în toată țara, dar Ilie nu a fost trimis la niciuna dintre ele, ci doar la o femeie văduvă din Sarepta Sidonului. Și mulți leproși erau în Israel pe timpul profetului Elizeu, dar nimeni dintre ei n-a fost curățat decât doar Naaman Sirianul».

Auzind acestea, toți cei din sinagogă s-au umplut de mânie. Ridicându-se, l-au scos din cetate și l-au dus pe buza prăpastiei de pe colina pe care era construită cetatea lor ca să-l arunce de acolo. Însă el, trecând prin mijlocul lor, a plecat.

Un gând despre “Isus, asemenea lui Ilie și Elizeu, este trimis nu doar pentru Iudei

  1. Pingback: „Isus, asemenea lui Ilie și Elizeu, este trimis nu doar pentru Iudei” – BLOGUL UNEI BUNICI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.