Doamne, amintește-ți de mine când vei veni în împărăția ta!

Duminica a 34-a de peste an – 24 noiembrie 2019

Cristos, Regele Universului

Doamne, amintește-ți de mine când vei veni în împărăția ta! – Comentariu la Evanghelie de pr. Alberto Maggi, OSM

Episodul ispitirilor din deșert s-a încheiat cu aceste cuvinte: „Și diavolul s-a îndepărtat de el [de Isus] pentru a reveni la timpul fixat”; și iată momentul fixat: momentul lui Isus de cea mai mare slăbiciune. Isus este răstignit, este deja agonizant, pe cruce, și în momentul celei mai mari slăbiciuni din nou se prezintă ispitele de forță, ispitele de putere.

Să citim ceea ce ne scrie Luca, evanghelistul, la capitolul 23, în versetele 35-43. Isus, care a avut ca unică misiune aceea de a aduce viață, de a salva persoanele, a rostit deja cuvintele adresate Tatălui, o rugăciune de iertare, „Tată, iartă-i, pentru că nu știu ceea ce fac”; și, scrie evanghelistul, „poporul privea”.

Acest popor care l-a urmat, aceste mulțimi care erau fermecate de mesajul său sunt acum supuse deciziilor conducătorilor, nu iau nicio inițiativă, se uită.  „Conducătorii, în schimb, îl luau în râs”; iată, fără un minimum de umanitate, fără pic de compasiune. În fond, chiar dacă în ochii lor el este un vinovat, este un om agonizant pe cruce, această tortură teribilă… Ei bine, ei sunt fără milă, își bat joc de el spunând: „I-a salvat pe alții”… Iar aici este un ecou a ceea ce Isus a spus în episodul din Sinagoga din Nazaret, când a zis: „Medicule, vindecă-te pe tine însuți!”. „I-a salvat pe alții, să se salveze pe sine, dacă el este Cristosul lui Dumnezeu, alesul!”. Iată, revin ispitele.

 Această expresie, „dacă el este Cristosul lui Dumnezeu”, va reveni de trei ori, iar noi știm că numărul trei în simbolistica numerică ebraică înseamnă ceea ce este complet. Prin urmare, diavolul revine cu putere, cu ispitele sale în momentul celei mai mari slăbiciuni a lui Isus. Deci conducătorii îl batjocoresc, nu au un minimum de compasiune și spun: dacă i-a salvat pe alții, să încerce să se salveze pe sine, dacă el este Cristosul lui Dumnezeu, alesul. Alesul care este abandonat. Una dintre dovezile că Isus nu a fost Mesia, Cristosul lui Israel, este faptul că Mesia nu putea să moară.

Chiar și soldații, sunt soldații romani, îl luau în râs, literalmente, „îl batjocoreau”; își bat joc de el, în mod burlesc, „se apropiau de el și-i ofereau oțet”. În timp ce vinul este imaginea iubirii, opusul său, oțetul, este imaginea urii. Există un psalm, Psalmul 69, versetul 22, care spune: „când îmi era sete, mi-au dat să beau oțet”, și spuneau: „Dacă tu ești regele iudeilor”, iată, revine din nou această ispită, „salvează-te pe tine însuți!”.

Dar Isus a venit să-i salveze pe cei care erau pierduți, Isus nu a venit să se salveze pe sine, ci să-i salveze pe ceilalți, iar evanghelistul comentează: „Deasupra lui era și o inscripție: «Acesta este regele iudeilor»”, literalmente, „Regele iudeilor este acesta”. Este o inscripție foarte derizorie, și este unica inscripție cunoscută a lui Isus din viața lui și este pentru a-și bate joc de el. „Ăsta este regele iudeilor”, deci este o expresie care indică cel mai mare dispreț, față de acest popor pe care romanii îl supuneau. Dar iată unde vrea să ne conducă evanghelistul: „Unul dintre răufăcători…”. Crucea era un instrument de tortură rezervat drojdiei societății, criminalilor celor mai sălbatici. Prin urmare, a ajunge pe cruce însemna a fi comis într-adevăr ceva cumplit. „Unul dintre răufăcătorii atârnați – se înțelege pe cruce – „îl insulta: «Nu ești tu Cristosul? Salvează-te pe tine însuți”. Iată, pentru a treia oară există ispita „salvează-te pe tine însuți”: este ispita diavolului, aceea de a folosi puterea pentru sine însuși.

Însă Isus nu folosește puterea iubirii sale pentru el însuși, ci o folosește pentru ceilalți. „Salvează-te pe tine însuți și pe noi”. Celălalt, în schimb, îl mustră spunând: „Nu ai nicio frică de Dumnezeu, tu, care ești condamnat la aceeași pedeapsă? Noi, pe bună dreptate, pentru că primim ceea ce am meritat pentru faptele noastre”. Așadar, acest individ crucificat împreună cu Isus este un criminal, este un delincvent. „El, însă, nu a făcut nimic rău”. Iată, recunoaște… Acest bandit, acest criminal răstignit împreună cu Isus recunoaște realitatea lui Isus, acea realitate exprimată în Faptele Apostolilor, prin cuvântul lui Petru: „Isus din Nazaret […] a trecut făcând bine și vindecându-i pe toți cei care erau sub puterea diavolului, pentru că Dumnezeu era cu el”.

Prin urmare, acest delincvent recunoaște că Isus este inocent, și se întoarce spre Isus și îi cere: „Isuse, amintește-ți…”. Acest verb, „a aminti”, face parte din limbajul rugăciunii ebraice. A aminti, înseamnă a-i cere lui Dumnezeu să privească cu bunătate, să intervină în favoarea celui care se roagă, deci este o cerere. „Amintește-ți de mine când vei intra în împărăția ta” – sau mai bine, potrivit unei variante a acestui verset – „când vei veni în împărăția ta”, adică, atunci când vei veni ca Rege, amintește-ți de mine.

Ei bine, răspunsul lui Isus îi șochează pe toți. Îi lasă uluiți pe ascultători, pe lectorii acelui timp și ne dezorientează și pe noi, pentru că, repet, nu este așa cum va încerca apoi istoria să atenueze acest episod cu expresia „tâlharul cel bun”. Acesta este un delincvent, un criminal, care, așa cum spune el, a meritat pe bună dreptate această pedeapsă cumplită. Ei bine, iată răspunsul lui Isus: „Adevărat…”, – deci este o afirmație solemnă – „îți spun: astăzi vei fi cu mine în paradis”. În timp ce banditul a cerut: „Amintește-ți când vei intra în împărăția ta”, deci nu imediat, răspunsul lui Isus este imediat, chiar astăzi. Deci nu într-un viitor apropiat, nu în timp, ci chiar astăzi, imediat, „vei fi cu mine în paradis”. Este singura dată când apare în Evanghelia lui Luca termenul „paradis”. Atunci când trebuie să vorbească despre viața care continuă dincolo de moarte, Isus vorbește despre viața veșnică, despre viața indestructibilă, dar nu folosește niciodată acest termen, „paradis”. „Paradis” este un termen persan, care înseamnă pur și simplu „grădină”; era acel loc intermediar unde sufletele poposeau în așteptarea învierii.

 De ce Isus vorbește exact despre paradis? Evanghelistul vrea să contrapună acțiunea lui Isus cu cea descrisă în cartea Genezei. În cartea Genezei, Dumnezeu îl alungă din paradis pe omul păcătos; cu Isus, primul care intră cu el în paradis este exact omul păcătos. Ceea ce evanghelistul vrea să spună este ceea ce a urmărit pe parcursul întregii sale Evanghelii: iubirea lui Dumnezeu nu le este adresată persoanelor pentru meritele lor, ci pentru nevoile lor.

Ce merit are acest bandit, ca să intre în paradis? Nu are niciun merit, dar are nevoie; iubirea lui Dumnezeu se uită la nevoile oamenilor. Nu există pentru Isus, pentru forța iubirii sale, nu există cazuri imposibile, cazuri pe care iubirea lui Dumnezeu, iubirea lui Isus, să nu le poată învinge.

Pr. Alberto Maggi, biblist.

Traducere realizată după transcrierea (nerevizuită de autor) de pe înregistrarea video.

Sursa: Centrul de Studii biblice

Luca 23, 35-43

În acel timp, [după ce l-au răstignit pe Isus,] poporul privea; conducătorii, în schimb, își băteau joc de Isus, spunând: «Pe alții i-a salvat, să se salveze pe sine, dacă el este Cristosul lui Dumnezeu, alesul!». De asemenea și soldații îl luau în râs, se apropiau de el și-i aduceau oțet, spunând: «Dacă tu ești regele iudeilor, salvează-te pe tine însuți!». Deasupra lui era și o inscripție: «Acesta este regele iudeilor».

Unul dintre răufăcătorii răstigniți îl insulta spunând: «Oare nu ești tu Cristosul? Salvează-te pe tine și pe noi!». Dar celălalt, luând cuvântul și mustrându-l, i-a spus: «Nu te temi de Dumnezeu, tu, care suferi aceeași condamnare? Noi pe drept am primit ceea ce meritam pentru ce am făcut; dar el n-a făcut niciun rău».

Și spunea: «Isuse, amintește-ți de mine când vei intra în împărăția ta!» Iar el i-a spus: «Adevăr îți spun: astăzi vei fi cu mine în paradis!».

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.