Informații

Acest blog este unul cu traduceri personale, creat cu intenția de a împărtăși cu alții comentariile pr. Alberto Maggi la evanghelia duminicală, dar și alte articole, scurte intervenții sau conferințe pe diverse teme de actualitate religioasă – în măsura posibilității. Autorii preferați sunt cei cu o viziune deschisă a credinței creștine și care se adresează sensibilității spirituale a oamenilor de astăzi.

Anton Ivanov


Despre termenul biserică

Cuvântul eclezie [biserică] a derivat din substantivul grecesc ekklesía, care indică congresul legislativ al unei cetăți grecești. Dar ekklesía este numai a doua jumătate a expresiei kyriakè ekklesíaîn care adjectivul, rezultat din termenul grecesc Kyrios, înseamnă în mod propriu „aparținând lui Kyrios”. Kyriakè ekklesía înseamnă deci „comunitatea lui Kyrios”, a Domnului, adică a lui Isus. În limbile romanice această expresie și-a pierdut adjectivul și s-a redus la substantiv, devenind „chiesa”, „iglesia”, „église” etc. În limbile germanice, în schimb, s-a redus la adjectiv: kyriakè, care a devenit „kerk”, „kirche”, „kirk”, „church” etc. Dar atât adjectivul, cât și substantivul amintesc întotdeauna de persoana lui Isus – venerat ca Domn – și fac deci mereu trimitere la credința în el, nu la o instituție sau organizație sau putere.

Roger Lenaers s.j., Cristiani nel XXI secolo?, Il Pozzo di Giacobbe, Trapani 2018, pag. 37-38

Biserica este ierarhia?

[…] În trecerea de la cel de-al doilea la cel de-al treilea mileniu am asistat și asistăm la degradarea «eclezialității» în mod constant și liniar, determinat și inexorabil, prin acțiunea ierarhiei Bisericii care lucrează și acționează asemenea «căpeteniilor poporului» din parabola lui Luca [cap. 15]: cărturarii și fariseii «murmură» împotriva săracilor și a păcătoșilor care se apropie de Cristos pentru a-l asculta.

[…] Începând cu pontificatul lui Ioan Paul al II-lea a intrat în uz identificarea oricăror pronunțări sau gesturi ale «ierarhiei» catolice cu pronunțările și gesturile «Bisericii». Consecința logică, ale cărei megafoane au devenit mass-media, este faptul că s-a stabilit o identitate deplină între una și cealaltă. «Ierarhie» a devenit sinonim al cuvântului «Biserică», înfăptuind astfel un abuz teologic pe care nici măcar teologia tridentină nu a îndrăznit să-l presupună. Aceasta vorbea, de fapt, despre «Ecclesia docens» și «Ecclesia discens», care erau în echilibru în interiorul granițelor rigide stabilite pentru cea de-a doua, ca să nu debordeze niciodată, ci să-i fie supusă celei dintâi. Rămânea însă o aparență, cel puțin nominală, a eclezialității.

Astăzi această aparență însăși a dispărut în avantajul exclusiv al unei componente a «Bisericii», adică ierarhia, care a uzurpat pentru sine totalitatea reprezentării ecleziale. Vorbește capul episcopilor Conferinței Episcopale și nu ezităm să spunem: «Biserica a spus… Biserica a făcut…». Dacă vorbește în schimb un creștin sau grupuri de credincioși neclerici, imediat sosește precizarea: «Nu reprezintă Biserica» sau «Nu reflectă gândirea Bisericii». Situația este gravă întrucât indică trecerea de la ecleziologia «comuniunii» la teoria autorității ca principiu ermeneutic atât teologic, cât și ecleziologic. Dar nu este așa. Ierarhia sau autoritatea din Biserică nu poate epuiza niciodată eclezialitatea, pentru că ea este numai o componentă a Bisericii-popor-al-lui-Dumnezeu.

[…] Rațiunea de a fi a Bisericii nu este ierarhia, care se situează în schimb «în interiorul» Bisericii și în serviciul acesteia, fiindcă existența sa nu este scop în sine, ci în funcție de poporul lui Dumnezeu. […]

Paolo Farinella, IL PADRE CHE FU MADRE. Una lettura moderna della parabola del Figliol Prodigo, Gabrielli Editori, Verona 2010, pag. 280-281

Citate preferate:

Perfecțiunea inițială nu există, e un mit, comprehensibil dar și dăunător, de care trebuie să ne eliberăm.

Vito Mancuso

„Liber este cel care știe să-și facă inventarul lanțurilor”.

Carlo Sini

Vă dau o poruncă mai bună: să vă iubiți unii pe alții. Așa cum v-am iubit eu pe voi, așa să vă iubiți unii pe alții.

Ioan 13,34

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.